WESS: Wereldprimeur in Portugal

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: KTM Images/Future7Media, Marcin kin, Husqvarna Images/Future7Media, Marcin Kin 

 

Reeds eind 2015 berichtte De Motorsite over de tanende populariteit van het WK Enduro en het feit dat tegelijkertijd extreme endurowedstrijden in de lift zaten. De Oostenrijkse energiedrankfabrikant Red Bull speelde, zoals dat reeds zo vaak het geval was met extreme sporten, de rol van wegbereider. Eerst als sponsor van de Erzbergrodeo en later als organisator van de meerdaagse Red Bull Romaniacs en andere enduro-evenementen

 

De groei van dergelijke wedstrijden noopte tot specialisme. Bepaalde enduristen gingen zich meer toeleggen op het nemen van quasi onoverbrugbare obstakels. Bovendien trok de nieuwe discipline, quasi gelijktijdig met de opkomst van de Endurocross – of de indoorversie van de sport – ook rijders met een trialverleden aan. Zij beheersten het delicate samenspel tussen koppelingshendel en gashendel als geen ander en toonden dat je niet altijd over zuivere snelheid moest beschikken om wedstrijden te winnen.

Geen WK Enduro dit jaar voor het Red Bull KTM-fabrieksteam,  de volledige World Enduro Super Series staan wel op het programma.

De stijgende populariteit van Endurocross en Extreme Enduro zorgde ook voor een generatieconflict binnen het kleine endurowereldje. Nogal wat jongere rijders wilden ook evenementen met prologen die op endurocrosscircuits verreden werden of klauterpartijen bestaande uit kabelhaspels, rotsblokken of boomstammen. Endurocross bleek in het vlakke Vlaanderen overigens de enige geschikte formule om een endurowedstrijd te organiseren. Dat werd de afgelopen jaren telkens aan de Deurnese Bosuil aangetoond en vorig jaar ook in Zele.

 

‘Ouderwets WK Enduro’

 

 

Sinds de komst van ABC (Alain Blanchard Communications) als promotor van het WK Enduro in 2004, nam de notoriteit van de discipline toe. Blanchard besefte dat een sport als Enduro aan een modernisering toe was. Onder ABC begon het WK Enduro meer op het WRC (WK Rally) te lijken.  Concreet betekende dat, dat er minder kilometers verbinding verreden werden en dat de proeven spectaculairder werden. In de tweede helft van vorig decennium maakten nogal wat rijders met een motorcrossverleden de overstap naar de Enduro. De crossers beschikten nagenoeg allemaal onmiddellijk over de nodige snelheid. En dus verdrongen namen als Ivan Cervantes, JohnnyAubert en Christophe Nambotin, authentieke enduristen als fabrieksrijders.

Ook voor het Rockstar Energy Husqvarna-fabrieksteam primeren dit jaar de World Enduro Super Series.

Na een bloeiend eerste decennium, verloor het WK Enduro de laatste vijf jaren flink wat aan vaart. De verschillende klassen raakten onderbezet en dat zorgde niet alleen voor minder spektakel maar ook voor morrende organisatoren. Die organisatoren moesten het voor een stuk van het inschrijvingsgeld van de rijders hebben. Bovendien was KTM, dat de afgelopen 15 jaar tot de belangrijkste offroad-constructeur ter wereld uitgroeide, minder en minder overtuigd van het nut van het WK Enduro. KTM zou ABC een aantal malen gevraagd hebben om meer variatie in het WK te brengen. Iets waar ABC maar met mondjesmaat in lukte.  In tegenstelling tot andere motorsportdisciplines verliep de mondialisering van het WK Enduro zeer moeizaam. Er waren uiteraard wel niet-Europese rijders maar weinig of geen overzeese kandidaten om een ronde van het WK Enduro te lanceren.

 

Een eigen kampioenschap

 

Daarnaast ontstond de perceptie dat het WK Enduro een elite-aangelegenheid was voor een handvol getalenteerde rijders en waarin geen plaats was voor de amateurs. Een groot verschil met de meute van 1500, voornamelijk amateurrijders die in de Erzberg Rodeo start. Voor KTM is Enduro meer dan de traditionele evenementen waarbij er per dag, naar gelang de lengte, drie à vier lussen van een uitgezet parcours, met daarin een aantal klassementsproeven worden verreden. Volgens de Oostenrijkers moet een mondiaal endurokampioenschap ook strandraces en extreme wedstrijden bevatten. En dus begonnen ze zelf op een eigen kampioenschap te broeden.

Rockstar Energy Husqvarna heeft met de Brit Graham Jarvis misschien wel dé beste Hard Enduro-rijder ter wereld in huis.

De eerste grote consequentie daarvan was dat KTM zijn fabrieksteam terugtrok uit het WK Enduro. In een moeite gebeurde hetzelfde met het officiële team van zustermerk Husqvarna. Beide merken richten zich vanaf dit jaar vooral op de WESS. WESS staat voor World Enduro Super Series. Zolang KTM zelf niet de rechten voor het WK Enduro toebedeeld (versta ‘koopt’) krijgt door de FIM, mag het predikaat ‘Wereldkampioenschap’ niet gebruikt worden.

 

Gevarieerd seizoen

 

Het eerste seizoen van de WESS bestaat uit zeven wedstrijden, die allemaal in Europa worden verreden. Daarbij ligt de nadruk wel op wat de ‘Hard Enduro’s’, een andere term voor ‘extreem’. Naast de Extreme XL Lagares, die dit weekend de spits afbijt, bestaat het Hard Enduro-gedeelte nog uit de Erzberg Rodeo, de Red Bull Romaniacs en de Red Bull Mega Watt. Met de Trèfle Lozèrien staat ook dé Franse enduroklassieker bij uitstek op de kalender van het eerste WESS-seizoen. Het seizoenseinde bestaat uit twee massa-evenementen, de Gotland Grand National, een Cross Country-wedstrijd en de Red Bull Knock Out, een strandrace in Scheveningen.

Red Bull KTM's Hard Enduro-specialist Jonnie Walker - geen affiniteit met het Schotse Whiskymerk - won vorig jaar de Red Bull 111 MegaWatt.

 

Kalender World Enduro Super Series 2018

 

  1. Extreme XL Lagares (Portugal) - 11-13 mei
  2. Erzberg Rodeo (Oostenrijk) – 31 mei -3 juni
  3. Trèfle Lozèrien (Frankrijk) -    8-10 juni
  4. Red Bull Romaniacs (Roemenië) – 24-28 juli
  5. Red Bull 111 MegaWatt (Polen) – 8-9 september
  6. Gotland Grand National (Zweden) – 26-27 oktober
  7. Red Bull Knock Out (Nederland) -10 november

 

 

De proloog van de Extreme XL Lagares is morgenavond vanaf 19u00 LIVE te volgen op Red Bull TV.

 

 

 

Facebook comments