Was het nu '80, '90 of...?: Yamaha XT600 Ténéré

Waren in de jaren ’70 trails maar een marginaal verschijnsel
dan veranderde dat sterk in de jaren ’80. Parijs-Dakar speelde daar een niet te
onderschatten rol in. Zeker in het verhaal van de Yamaha XT500.

 

Begin jaren ’80 scheert de Dakar hoge toppen in Frankrijk.
De Franse motards ontdekken dat er ook nog iets anders bestaat dan de befaamde
etmaalraces die superpopulair zijn in ‘l’hexagone’. De heldendaden van Cyril
Neveu en Hubert Auriol worden dan ook breed uitgesmeerd in de TV-journaals van
TF1 en de Franse populaire pers.

 

Maar om trails te verkopen helpt het natuurlijk dat je in
Dakar op het hoogste schavotje staat. De Franse Yamaha-importeur Sonauto (nu
Yamaha Motor France) mikt met hulp van tabaksfabrikant Gauloises op een
herhaling van de Yamaha-zeges van 1979 en 1980 (telkens met Cyril Neveu). Maar
het materiaal waar Sonauto het mee moet doen volstaat niet om tegen de BMW
R80GS’en op te boksen. De XT550 waarmee kopmannen Michel Merel en Jean-Paul
Mingels in de editie van 1982 uitkwamen is slechts een tussenoplossing.

 

Maar vanaf de editie 1983 hebben de Sonauto’s de beschikking
over de XT 600 Ténéré. Een motorfiets die met veel inbreng van Sonauto
ontwikkeld is. Quasi gelijktijdig staat Yamaha’s nieuwe ‘schip van de woestijn’
ook op de showroomvloer. De motor opent de ogen van de Franse motards die nu
voor het eerst een kant-en-klare Dakar-replica kunnen kopen. Ook de naam Ténéré,
een referentie naar de gelijknamige streek in Mauretanië,  klinkt vertrouwd in de oren. Uitgerust
met trailbanden is de Ténéré een bijzonder efficiënte motor op de vaak smalle
en bergachtige weggetjes van Zuid-Frankrijk. Bovendien breekt de XT600 met de
monotonie van de weinig geraffineerde sportieve motorfietsen die begin jaren
’80 op de markt zijn.

 

Dat de XT660 zich, ondanks z’n ietwat lomp uitzicht, tot
scherp sturende motorfiets ontpopt dankt hij aan z’n rijwielgedeelte. Achteraan
is de XT660 uitgerust met een Monocross-vering. Een innovatie van Yamaha die,
zoals de naam het doet vermoeden, uit de motorcross komt. De voorpartij van de
Ténéré heeft een voor die dagen opvallend kleine balhoofdhoek. Ook de ergonomie
van de motorfiets is voor die tijd opvallend doordacht. Zo zijn er in de
zijwanden van de grote tank uitsparingen voor de knieën van de piloot gemaakt.

 

Bij Sonauto heeft men alle vertrouwen in de XT600. Blijkt
uit het feit dat Jean-Claude Olivier, de sportief ingestelde CEO van Sonauto,
zelf op een van de fraai blauwe machines stapt voor de Dakar van 1983. Olivier
zal dat overigens ook in de jaren nadien doen. Een Dakar-winnaar is de XT 600
echter niet. Tijdens de editie 1983 eindigt Serge Bacou als eerste
Sonauto-rijder op een 5e plaats. De Ténéré zal nooit de Dakar
winnen. Want vanaf midden jaren ’80 schakelt de concurrentie een versnelling
hoger en worden er heuse 750cc prototypes ingezet voor de Dakar-rally.

 

Maar dat neemt niet weg dat de motor razend populair wordt
in Frankrijk en bij uitbreiding in de rest van Europa ook van een cultstatus
kan genieten. De reden daarvoor ligt allicht bij het sterk herkenbare uiterlijk
van de XT660. Een potige viertaktmotor met een dikke benzinetank, die in de
typische wit-rode Yamaha Racing of donkerblauw-gele Sonauto kleurenstellingen
is uitgevoerd… In onze contreien zijn de XT600’s relatief schaars geworden,
maar je kan nog steeds exemplaren in goede staat vinden aan zeer scherpe
prijzen.

 

Technische gegevens Yamaha XT 60 Ténéré (1983): Motor:
watergekoelde viertakt eencilinder Cilinderinhoud: 595cc Boring x slag: 95 mm x
84 mm Versnellingsbak: 6 versnellingen Maximaal vermogen: 44 pk aan 6.500
o.p.m. Rijklaar gewicht: 165 kg Lengte: 2220 mm Prijs (2012): minder dan € 1000

 

 

Facebook comments