Triumph Scrambler 1200 XC & XE

Daar is ie dan, de langverwachte Scrambler 1200 van Triumph.

Bij de introductie worden meteen twee modellen voorgesteld, de XC voor allroad & offroad en de XE met nog meer focus op het ruige terrein. De bekende Bonneville tweecilinder zorgt met het specifieke scrambler-geluid voor een vermogen van 90 PK en 110 Nm bij 3.950 opm. 

Het is niet onlogisch dat Triumph met dit model komt, want het Britse merk stond aan de basis van de Scrambler scene in de jaren 60. De vroege Triumph modellen waren de originele desert sleds waar Steve McQueen graag de woestijn mee verkende. In 2006 komt Triumph met een moderne interpretatie van de Scrambler en geeft daarmee het startschot van de meest recente evolutie in motorenland, de invloed van retro elementen uit de jaren 60. 

Laat je niet misleiden door de retrolook, want de motor heeft zo goed als al de laatste technologie die je vandaag kan verwachten op een motorfiets, en meer. Een greep uit de lijst: TFT-dashbord, 6 rijmodi, integrale LED-verlichting, intuïtieve en verlichte schakelaars met joystick, sleutelloos starten, cruise control, USB-oplaadpunt, koppelingsbekrachtiging, geïntegreerde telefoon-en muziekbediening, …

XC of XE

De XE is het topmodel van de twee en onderscheidt zich van de XC met geoptimaliseerde bochten-ABS, tractiecontrole en handvatverwarming (optie op de XC). Triumph denkt ook aan de rijders die graag alles vastleggen op beeld. Voor het eerst is er een GoPro bedieningssysteem geïntegreerd in het TFT scherm, zo wordt het mogelijk om de foto- en videofunctie te bedienen via de schakelaars. Een andere primeur is de samenwerking met Google voor een geoptimaliseerd navigatiesysteem. 

Om te voldoen aan de offroad uitdagingen zijn de beide motoren uitgerust met instelbare Öhlins met dubbele veer. De XC heeft een veerweg van 200 mm en de XE van 250 mm. Radiale Brembo M50 Monobloc remklauwen zorgen voor de stopkracht. 

Personalisatie is het stopwoordje op de marketingafdelingen van de fabrikanten en ook Triumph heeft dit begrepen. Er zijn meer dan 80 accessoires ontworpen om uniek de weg op te stuiven. De 1200 wordt zonder twijfel een belangrijk model voor Triumph en aan de specs te zien, zit de kans er dik in dat dit model het zeer goed gaat doen. 

Geschreven op 25 oktober 2018
© Motoren & Toerisme