Toerroute: Benelux Plus

 

Tekst: Tom Vander Sande,

Fotos: Mike van Cleven

 

 

Als Belgische en Nederlandse motorrijders hebben we het maar matig getroffen. Het hoogste punt van onze Lage Landen bedraagt zelfs geen zevenhonderd meter, en hoe langer hoe meer groen raakt volgebouwd met linten beton en baksteen. Het wordt zo erg dat politici er een betonstop voor moeten afkondigen. Nee, bij ons vind je geen Grand Canyons, Fjorden Stelvio’s of hemelse Highlands. Pakkemannen, flitspalen en trajectcontrole lijken dan ook nog eens het laatste restje motorplezier dat we in onze achtertuin kunnen beleven te smoren. En toch kan je ook in de Benelux en zijn nabije omgeving nog een hele dag lang zorgeloos en plezierig aan het gas hangen. Wij zochten een route die de drie landen van dat verbond op zwierige wijze verbindt. Dat we daarbij een beroep moesten doen op het fantastische Duitse asfalt, nemen we er graag bij.

 

België heeft drie drielandenpunten, maar op geen enkele plek raken de drie leden van de Benelux elkaar. Als je de drie landen op een dag wil aandoen, moet je dus wel wat afstand afleggen. Als we er een heel strikte Benelux-route van zouden willen maken kan dat natuurlijk, maar wij zijn niet heiliger dan de Paus, en het is gewoon een feit dat de wegen langs de Duitse zijde van de grens een stuk beter en rustiger zijn. Al hebben we geruchten opgevangen dat de Polizei in de Eifel strenger wil gaan optreden tegen snelheidsduivels. Toch kunnen we niet weerstaan aan de lokroep van dit groene wonderland, met z’n limiet van honderd kilometer per uur, piekfijne wegen en goedkope lunchadresjes. Daarom gaan we dus bewust een stukje over de schreve

 

 

De volledige versie van onze toer door de Benelux lees je in Motoren & Toerisme 6-2018 die vanaf donderdag 7 juni in de winkel ligt. Geen abonnement? Dan kan je het nieuwste nummer van Motoren & Toerisme ook bestellen via onze tijdschriftenwinkel.be

 

 

 

Facebook comments