Tien EICMA hoogtepunten

In de volgende editie van M&T lees je alles over de nieuwe modellen die op de EICMA op 6 november aan het grote publiek werden gepresenteerd. Een dag na de lawine aan informatie, lijsten we de opvallendste nieuwe modellen en trends op.

Harley-Davidson LiveWire

Het is opmerkelijk dat net de Amerikanen als eerste klassieke motormerk ook voluit de kaart van de elektrificatie durven trekken. Toen Harley in 2014 het prototype van de Live Wire op de wereld losliet, werd dat met een zeker scepsis bekeken. Was het niet gewoon een stunt? Nu blijkt dat de Amerikanen op basis van de vele testen en reacties hun productiemodel verfijnden en klaar maakten voor een lange toekomst. Details zijn nog schaars, maar de LiveWire ziet er in ieder geval patent uit, en combineert de Harley traditie met moderniteit. Die moderniteit blijkt voornamelijk uit de potente elektromotor. Hoeveel vermogen dat die zal produceren wordt nog niet gemeld, maar het feit dat Harley hoogwaardige Showa veerelementen en Brembo remwerk voorziet, duidt toch op enige ambitie. De batterij kan je ook snelladen, en dealers zullen investeren in passende laadpunten. De LiveWire kan besteld worden vanaf januari en in die periode zullen ook meer details vrijgegeven worden. En daar stop het niet mee. Harley onthulde dat deze LiveWire maar de eerste is in een hele lijn elektrische tweewielers. Om die lijn uit te bouwen, investeren de Amerikanen in een ontwikkelingscentrum in echte Silicon Valley stijl.    

KTM 790 Adventure

Eén van de meest geanticipeerde en drukst bekeken motorfietsen op de EICMA was de KTM 790 Adventure. Een middenklasse allroad waar rijders allang om vragen. En in de cijfers lijkt de Oostenrijker alvast de verwachtingen in te lossen. De paralleltwin uit de Duke werd wat teruggetuned, maar levert nog steeds 95 pk. Het Adventure outfit met bijhorende toeters en bellen werpt wel twintig kilo meer in de schaal dan bij de naked, maar met 189 kilogram scoort de 790 Adventure nog steeds zeer mooi. Met een benzinetank van 20 liter zou je volgens KTM 450 kilometer ver geraken, en die kilometers leg in je in alle veiligheid af dankzij de rijmodi, tractiecontrole en geavanceerd ABS. Een TFT scherm met alle mogelijke technologische snufjes, maakt het plaatje compleet.

Yamaha Ténéré 700

Yamaha heeft met de lancering van de Ténéré 700 alvast een directe concurrent in de stal staan. Opmerkelijk is dat beide motorfietsen in de promopraatjes om hun offroad kwaliteiten worden bewierookt. Zo krijgt de Japanner net als de Oostenrijker een 21 duims voorwiel en een 18 duims achterwiel. Formaten die ‘Enduro’ ademenen. In vergelijking met de KTM pakt de Ténéré met iets bescheidener cijfers uit. De hoogpoter krijgt het bekende en geroemde blok van de MT 07 dat daar 75 pk produceert,  dat zal voor de Ténéré niet veel anders zijn. De benzinetank kan 16 liter herbergen en daar zou je 350 kilometer plezier aan beleven. Het rijklare gewicht zou rond de 205 kilo bedragen en de prijs zou net onder de 10.000 euro blijven. Yamaha kiest zonder alle elektronische snufjes van KTM voor een duidelijk meer ‘basic’ concept; enkel een directe vergelijking met alle kaarten op tafel zal uitsluitsel kunnen brengen over de beste aanpak. Maar het is duidelijk dat de middenklasse hoogpoters een interessante tijd tegemoet gaan.

Triumph Scrambler 1200

In hoogpoterland wordt er echter nog meer gediversifieerd. Het kwam niet echt meer als een verrassing en de meeste cijfers waren bekend, maar Triumph presenteerde met de Scrambler 1200 een combinatie tussen een Vintage-look en echte allroad ambities. De potente, stijlvolle hoogpoter doet een beroep op de gekende 1.200  cc twin die 90 pk en 110 Nm produceert. De scrambler zal beschikbaar zijn in een XC en XE versie, waarbij die laatste de hoogwaardigere offroad versie is. Opvallend is dat onder de retrolook heel wat technologie schuil gaat. Rijmodi, bochten ABS, tracitecontrole, ...  de Britten kregen het allemaal gestouwd in het klassieke kostuum van de Scrambler. Via het TFT scherm zal je zelfs je GoPro camera kunnen bedienen. Of dat veilig is, is een andere discussie. Wij kijken in ieder geval uit naar het stofhappen in stijl dat deze Brit belooft.   

Hypersports zijn terug

Het sportieve segment zat de laatste jaren wat in de verdrukking, en de tijd dat constructeurs elkaar elke twee jaar om de oren mepten met nieuwe, grensverleggende raketten, ligt al een hele tijd achter ons. Toch voelde het op de EICMA, en de dagen voordien op het wereldwijde web, weer even als in die oude dagen. BMW, Aprilia, Ducati en in mindere mate Yamaha pakten immers allemaal uit met nieuwe hypersports. BMW lanceert de nieuwe S 1000 RR die garant staat voor 207 pk voor 197 kilo. De Aprilia RSV4 Factory doet daar nog een schepje bovenop met 214 pk voor 198 kg. De Ducati Panigale V4R, overtroeft echter iedereen met 221 pk (aan 15.250 toeren!) en een gewicht van 193 kg. Een volledige Akrapovic uitlaatlijn zou zelfs in 234 pk resulteren. Opvallend is ook dat beide Italianen denken dat je ‘winglets’ nodig hebt om al dat geweld onder controle te houden. De meeste exclusieve sportmachine zagen we echter bij Yamaha, die met de R1 GYTR in Suzuka 8 uur kleurstelling een circuitklare versie van hun hypersport lanceren. Er worden slechts twintig exemplaren gemaakt, en die zijn meer dan waarschijnlijk al lang uitverkocht.

Benelli gaat groter

Benelli is zonder twijfel de revelatie van 2018, met indrukwekkende groeicijfers en verkoopsaantallen die positief verbazen. In Italië blijkt de TRK zelfs mee de lijsten aan te voeren in zijn segment. Reden genoeg dus voor een feestje. En om de ambities te onderstrepen presenteerde Benelli ook een eerste model met de enigszins verwachtte 752 cc krachtbron. De eerste in de lijn van vermoedelijk velen, is de 752 S. Deze stijlvolle naked wordt aangedreven door een 752 cc paralelletwin die 77 pk en  67 Nm produceert. Hoogwaardige Marzocchi vering en Brembo remmen onderstrepen de ambities voor deze stadsfiets die qua styling wel wat weg heeft van een Brutale. ‘Budget Brutale’ is bij deze geclaimd voor de eerste test. Want Benelli heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het op budget aankomt. Als ze hun prijzen ook voor hun modellen met grotere longinhoud messcherp kunnen houden, staat er geen limiet op hun groeimogelijkheden. Afwachten dus. 

Boxerfamilie gaat 1250

Je kan er niet echt een peil op trekken bij BMW. Soms durven ze wel eens wachten om nieuwigheden dadelijk op al hun modellen door te voeren, en soms doen ze het anders, zoals nu. Net na de lancering van de GS en RT met het nieuwe 1250 cc blok met ShiftCam-technologie, krijgen ook de neefjes in de familie al de allernieuwste snufjes aangemeten. Dat betekent dat in 2019 ook de naakte R, de sport-toerder RS en de avontuurlijkste van de bende de GS Adventure, met een diepere ronk en een pak extra power door het leven gaan. De belofte dat ze minder zullen verbruiken, hebben we een paar keer gehoord, maar in de volgende M&T zal je in de vergelijkingstest tussen de R 1200 en 1250 RT kunnen lezen dat dat wat voorbarig is. Een vooruitgang is in het in ieder geval zonder twijfel. Ook andere toeters en bellen worden voor de hele boxerfamilie beschikbaar.

MV Agusta staat er terug

MV Agusta gaf geen persconferentie op de EICMA, maar hun grote en mooi gevulde stand benadrukte hun hernieuwde ambitie. Onder aanvoeren van de nieuwe Russische mede-eigenaar Timur Sardarov werd er ook een pak kapitaal geïnjecteerd in de Italiaanse stijlkoning. In een persbericht is sprake van meer dan veertig miljoen euro. Daar kan je al iets mee aanvangen natuurlijk. Een eerste stap was de concrete presentatie van de Brutale 1000 Serie Oro, een naakt schoonheid met monsterlijke inborst. 208 pk voor een naked is de grens immers een heel eind verleggen. Wegdromen kon ook bij het conceptmodel de Superveloce 800, een prachtige stijloefening.

Connectiviteit

Een rode draad bij heel wat van de presentaties was de introductie van connectiviteit voor zeer diverse modellen. BMW injecteert in bijna het hele gamma zijn TFT schermen met de mogelijkheid om muziek, telefonie en navigatie via het dashboard en het draaiwiel aan te sturen. Triumph gaat met zijn connectiviteit nog een stap verder. In de zeer stijlvolle displays krijg je ook discrete turn-by-turn navigatie en je kan zelfs je GoPro bedienen, zoals hierboven al vermeld. Kawasaki doopte zijn toepassing Rideology en lanceert ook een app die alle functionaliteiten integreert. KTM vat de technologie samen onder My Ride en rust er ook z’n middenklassers mee uit. Harley-Davidson werkt samen met Apple en biedt de mogelijkheid op sommige modellen om Apple Car Play op het TFT-scherm te integreren. Android gebruikers kunnen ook met een app connectie maken. Honda kiest vooralsnog ook voor Apple op de Goldwing, maar voor de andere modellen blijft het TFT-aanbod beperkt. Ook bij Yamaha blijft het op dat gebied wat stil.   

Facebook comments