Special Metal: Saroléa Manx7

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Saroléa

 

Dat Saroléa al jaren aan een comeback werkt wist je wellicht al. Tot nog toonde het merk vooral prototypes en racemachines. Zo nam het enkele keren deel aan de TT Zero, de TT-race voor elektrische motorfietsen op het eiland Man. En tot eind vorig jaar was Saroléa ook in de running om de motorfietsen voor de ‘Moto-e World Cup’,  die volgend jaar van start gaat in het kader van de Wegrace GP’s, te mogen leveren. Saroléa greep toen nipt naast dat contract.

 

Eindelijk productieklaar

 

Gisteren stelde het Belgische merk echter z’n eerste productiemodel, de Saroléa Manx7 officieel voor. Met de Manx7 wil Saroléa de ultieme elektrische superbike – of e-superbike – op de markt brengen. De machine is dan ook met hoogwaardige materialen en premium componenten vervaardigd. Zo fungeert een koolstofvezel monocoque als frame voor de Manx7. Ook de swingarm is uit koolstofvezel vervaardigdIndrukwekkende prestaties

 

De krachtbron van de Saroléa Manx7 is een asynchrone driefasige elektrische motor. Die produceert een vermogen van 120 kW, of 163 pk. Dat betekent dat de Manx7 gerust naast een middenklasse sportmotor als de MV Agusta F3 800 kan gaan staan. Wat het koppel betreft overklast de Saroléà met z’n 450 Nm zelfs MotoGP-machines. Saroléa zegt dat de Manx7 een topsnelheid van 240 km/u heeft.

 

De standaard batterij is een Lithium-Ion exemplaar van 14 kWh. Daarmee heeft de Manx7 volgens Saroléa een autonomie van 230 km. Desgewenst rust Saroléa de Manx7 ook met twee sterkere batterijen uit. Een exemplaar van 18 kWh moet een autonomie van 280 km garanderen. Wie dat nog te weinig vindt kan voor een batterij van 22 kWh kiezen waarmee je een autonomie van 330 km zou hebben. De standaard batterij kan in een halfuur tijd voor 90% opgeladen worden. Interessant is dat Saroléa op het technische partenariaat van chemiereus Solvay kan rekenen.     

 

Premium afwerking

 

Saroléa doet voor de vering een beroep op Öhlins. Zodoende is de Manx7 voorzien van een FGRT-200 voorvork en wordt achteraan een TTX36 schokbreker gemonteerd.  Net als op de SP7 racemotor blijft Saroléa op de Manx7 voor de remmen een beroep doen op het Franse Beringer. Vooraan zijn dat twee radiaal gemonteerde Aerotec vierzuigerremklauwen. Achteraan wordt één tweezuigerremklauw gemonteerd.

 

De wielen van de Manx7 zijn gesmede aluminium 17-duims exemplaren van het Italiaanse O.Z. Zij zijn voorzien van Dunlop Sportsmart TT-banden. Vooraan in formaat 120/70, achteraan in formaat 190/55. Optioneel is de machine ook leverbaar met  O.Z.-wielen uit magnesium of koolstofvezel.

 

Best prijzig

 

Dat een e-superbike van Belgische makelij niet goedkoop is, mag duidelijk zijn. Saroléa zegt dat het de productie van de Manx7 tot 250 exemplaren zal beperken. De netto-basisprijs van de basisversie met 14 kWh-batterij bedraagt € 42.975. Aan het huidige BTW-tarief van 21% kom je dan bij een verkoopprijs van net geen € 52.000.

 

 

 

Facebook comments