Special Metal: John Players' Special by Triumph Wevelgem

De basis van deze special is een tweedehandse Triumph Thruxton. Die werd geheel gedemonteerd. Alle onderdelen van het rijwielgedeelte en ook het complete motorblok werden grondig gereinigd en daarna in een zwarte lak gespoten.

De originele voorpartij heeft plaats gemaakt voor een upside down van een Triumph Daytona 675. Om de voorvork en het frame te verenigen waren echter enkele ingrepen nodig. De lagers in het balhoofd werden aangepast om de as van de Daytona kroonplaten te kunnen ontvangen. Ook is de aanslag aangepast ten behoeve van een acceptabele stuuruitslag. Om het digitale dashboard van Koso een plaats te geven is de bovenste kroonplaat aangepast ter hoogte waar origineel bij de Daytona het contactslot zit. De strakke koplamp komt van LSL, net als de bijbehorende lamphaken.

De stuurhelften en de bedieningen op het stuur – beiden afkomstig van een Triumph Daytona-  werden onveranderd aangewend. Het reservoir van de remolie is een zwart geanodiseerd exemplaar uit het Triumph accessoire gamma. Aan het eind van de stuurhelften zijn speciale achteruitkijkspiegels gemonteerd die zowel gemakkelijk regelbaar zijn als een goed zicht achterop garanderen.

Het achterwiel van de Daytona in de achterbrug van een Thruxton monteren gaat niet zomaar zonder slag of stoot. Eerst en vooral loopt de ketting van een Daytona aan de linkerkant terwijl de eindtransmissie van een Thruxton aan de rechterkant zit. Bovendien is de achteras van de Daytona dikker dan die van de twin. Diverse aanpassingen dienden dus uitgevoerd te worden. Het Daytona achterwiel en de tandwieldrager werden aangepast zodat het wiel in de Thruxton achtervork paste én de kettinglijn perfect kon worden uitgelijnd. Om die laatste in goede banen te leiden is er een 170 achterband gemonteerd; voor een bredere achterband was gewoon geen plaats gezien de kettinglijn. Ook de asgaten in de achterbrug zijn aangepast evenals die van de kettingspanners.

Het gemodificeerde Daytona achterwiel is uitgerust met de achterrem van een Thruxton; die remt namelijk beter dan die van een Daytona en op een potente caféracer kan dat tellen. Het gemonteerde achtertandwiel is groter dan het standaard Thruxton tandwiel hetgeen de motor een snellere acceleratie en een heel sportieve respons op het gas bezorgt.  Hagon schokbrekers houden de achterhand van deze special in het gareel. Hun zwarte kleed past perfect bij de verdere afwerking van de motor.

Het motorblok is geheel nagezien en kreeg een verregaande onderhoudsbeurt. De spoeierbezetting van de carburatoren is aangepast omdat de motor is uitgerust met K&N filters en British Customs “Predator” uitlaatdempers. Deze ingrepen zorgen ervoor dat de motor vrijer ademhaalt en een diepere sound ten gehore brengt. Ook op gebied van rendement hebben die ingrepen hun nut; de vermogenswinst ten gevolge van deze modificaties bedraagt +/- 12 pk hetgeen het achterwielvermogen van deze special op  om en bij de 75 pk brengt.

Om een cleane look te bekomen werd de spanningsregulator verplaatst naar de voorste framebuizen. Het contactslot verhuisde naar de rechterkant van de motor, naar een plaatsje net onder de voorzijde van de benzinetank.  Het achterspatbord werd geheel weggelaten; de kentekenplaat en het achterlicht zijn vastgezet met een minimalistisch vormgegeven element van British Customs.

Het plaatwerk is gedecoreerd met een zwart lakkleed dat verlucht is met goudkleurige details; net als de John Player Specials die vroeger furore maakten op en naast de racecircuits.

 

Specificaties:

Basismotor: Triumph Thruxton
Voorvork: Triumph Daytona
Wielen: Triumph Daytona
Voorremmen: Triumph Daytona (remklauwen, rempomp, remschijven)
Achterrem: Thruxton
Luchtfilters & carterventilatie: K&N
Uitlaatbochten: Triumph Thruxton
Uitlaatdempers: Britisch Custom” Predator”
Aangepaste carburatie
Aangepaste eindoverbrenging
LSL koplamp
Hagon achterschokdempers
Lucas achterlicht
Digitale kilometerteller-toerenteller Koso
Vermogen: +/- 75 pk aan het achterwiel

 

Bron: Triumph Wevelgem

Foto's: Triumph Wevelgem

Facebook comments