Special Metal: CCM Spitfire Bobber

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: CCM

 

We hadden er onze klok gelijk op kunnen zetten, wanneer het tijd is voor de Carole Nash MCN London Motorcycle Show, lanceert Clews Competition Motorcycles (CCM) een nieuwe variant van de Spitfire. Drie jaar geleden ging het om de Spitfire zelf,  een jaar later kwam de Café Racer vorig jaar was het de beurt aan de Scrambler-versie en de Tracker. Nu was het dus de beurt aan de bobber-versie van de Spitfire.

 

Minimalisme

Met de spartaans ogende Spitfire heeft CCM een uitstekend platform voor een bobber in huis. De oorspronkelijke bobbers waren immers behoorlijk gestripte motorfietsen. Met een drooggewicht van 135 kg lijdt de CCM Spitfire Bobber niet bepaald aan obesitas, integendeel zelfs. Het TIG-gelaste stalen buizenframe, de minimalistische schokbreker, het compacte koplamphuis annex vliegenschermpje en de beknopte tellerpartij doen allemaal wat anorectisch aan. Op de dikke Avon Cobra Whitewall-banden na, is de 18-liter tank het enige volumineuze aan deze motorfiets.

 

Beproefde mechaniek

Mechanisch is de Bobber nagenoeg gelijk aan de overige varianten van de CCM Spitfire. De machine wordt aangedreven door een watergekoelde 600cc eencilinder die een maximaal koppel van 58 Nm aan 5.500 opm produceert. Remmen gebeurt vooraan met een enkele 320 mm remschijf met Brembo vierzuigerremklauw. Achteraan werd een 240mm remschijf met Brembo tweezuigerremklauw gemonteerd.  De machine is vooraan met een volledig instelbare upside-down  Marzocchi voorvork afgeveerd. Achteraan gebeurt dat door een met stikstof gevulde schokbreker. De schokbreker betrekt CCM bij de Engelse race-specialist KTech.

 

De puurste...

CCM laat dan ook niet na te onderstrepen dat de Spitfire Bobber maar liefst  meer dan 100 kg minder weegt dan z'n naaste rivaal. Voor de goede verstaander die naaste rivaal is de Triumph Bonneville Bobber Black. Bovendien wil de constructeur uit Bolton (Lancashire) puriteinser in de leer zijn door 'de simpelheid' van de Bobber te benadrukken. Die komt volgens CCM tot uiting door het ontberen van een ABS-systeem, een katalysator en een airbox. CCM zegt dat de Spitfire Bobber alleen voor de Britse markt bestemd is en dat de machine daardoor vrijgesteld is van de Euro 4-normen, waardoor een ABS-systeem en een katalysator niet nodig zijn.  Bij CCM passen ze de Brexit dus al in de praktijk toe...

 

Toegankelijke Bobber

Uiterlijk springt vooral het laag gemonteerde en met leer beklede, klassieke zadel van de Bobber in het oog. Met een zadelhoogte van 760mm is de Spitfire Bobber en erg toegankelijke motorfiets. Twee minimalistische spatborden uit koolstofvezel maken de Bobber af.

 

 

Met de Bobber lanceerde CCM alweer de vijfde variant van de Spitfire. Maar misschien heet deze Bobber, van die vijf, wel het meeste potentieel. Triumph boekte vorig jaar immers grote successen met de eerste versie van de Bonneville Bobber en bracht daarom dit jaar ook de Bonneville Bobber Black uit. Kortom, de Britten houden van Bobbers en CCM wil maar al te graag een graantje van die markt meepikken. CCM biedt een alternatief voor de Triumph Bonneville (Black) maar dan moet je er wel de 'quirkiness' (eigenaardigheid) van de Spitfire bijpakken. 

Facebook comments