Roadtrip: Antwerpen – Almeria op een naked bike en een toermotor

Hoeveel lastiger is een roadtrip op een sportieve naked bike ten opzichte van diezelfde route op een volledig gekuipte toermotor? En telt een stevige motorrit nu wel of niet als workout om in vorm te blijven? We stapten op een Kawasaki Versys 1000 en een Z1000 en reden van Antwerpen naar Almeria. Motoren & Wetenschap.

 

 

Net zoals in de meeste andere vakgebieden wisselen ook in de motorwereld de halve leugens,  de hele waarheden en de klinkklare onzin mekaar af. Vandaar dat we ons afvroegen of de stelling dat motorrijden amper inspannend is wel klopt. En is lange afstanden afleggen op een naked bike effectief veel vermoeiender dan aan het stuur van een toermotor?

 

Goed om weten is dat je lichaam ook calorieën verbruikt als het volledig in rust is -  het basaal metabolisme in rust ofte BMR, zoals dat heet. Met mijn krap bemeten 1,70 meter en 63 kilogram voor 26 lentes, berekent een gespecialiseerde website dat ik op een rustverbruik van 1.621 kilocalorieën op 24 uur uitkom. Kortom, van zodra ik meer dan 67,6 kilocalorieën per uur verbruik, ben ik surplussen aan het verbranden en dus eigenlijk aan een workout bezig. Collega Wim (56) zou mijn vader kunnen zijn, waardoor zijn brm iets lager ligt: voor zijn 1,75 meter en 70 kilogram komen we uit op 1.519 kilocalorieën aan rustverbruik. Bij hem kunnen we dus vanaf 63,3 kilocalorieën per uur spreken over een ‘sportsessie’. Aangezien onze Garmin Forerunner 25-smartwatches constant berekenen hoeveel kilocalorieën we aan het verbranden zijn tijdens de motorrit, tellen we die voor het gemak op bij ons rustverbruik, waarna we er de opgenomen kilocalorieën (door eten en drinken onderweg) van zullen aftrekken. Het resultaat is ofwel een surplus aan calorieën – ergo, de aanmaak van vetten – of een tekort, wat zou wijzen in de richting van afvallen.

 

Stalen rossen

 

Om de stevige roadtrip tot een goed eind te brengen, rekenen we op de Kawasaki Versys 1000 en de Z1000. Daar waar de Versys over een volledige kuip, handkappen en een volledige kofferset beschikt, is de Z1000 vrij basic uitgerust – getuige daarvan is het minimalistische dashboard ter grootte van een uit de kluiten gewassen oester.

Beide machines zijn opgebouwd rond dezelfde viercilinder krachtbron van 1.043 cc, maar in functie van het beoogde gebruik werd de krachtbron twee keer anders getuned. De Versys 1000 hoogpoter mag met 120 pk op weg terwijl de Z1000 naked bike uit hetzelfde blok 22 paarden extra puurt. Ook wat het koppel betreft doet de Z1000 beter met 111 Nm tegenover 102 Nm voor de Versys 1000.

Het is nogal logisch dat je op de ruim bemeten Versys 1000 beduidend meer zitruimte en bescherming tegen de elementen hebt dan op de compacte Z1000, al voelt die laatste voor een naked bike nog best comfortabel aan.

 

Dag 1:                    458 km

 

Aangezien we op amper tweeënhalve dag helemaal in het zuiden van Spanje moeten staan, laten we met enige tegenzin de mooie secundaire wegen en derderangs baantjes links liggen en gaan we vol voor autosnelwegen. Een noodzakelijke beslissing als we ons aan het uitgedokterde ‘gameplan’ willen houden: we hebben immers besloten om telkens ongeveer twee uur te rijden en vervolgens een klein halfuur pauze in te lassen. Dat enerzijds om geconcentreerd te blijven rijden en anderzijds om spijs en drank in te slaan. Hoewel meteowebsites allerhande ons de week voor vertrek een droog pak en veel zon beloven, beweert buienradar anders: zowel vrijdag als zaterdag wordt zwaar weer voorspeld. Tot op ons afspreekpunt voor vertrek Kortrijk geraken we allebei toch zonder regen, dat is toch al iets… Op dag één rijdt Wim met de Z1000 en zit ik op de Versys 1000.

 

Je leest de volledige versie van deze Roadtrip in het aprilnummer van Motoren & Toerisme. 

 

Tekst: Jelle Verstaen 

Foto’s: Pien Meppelink, Tom Haanstra, Wim Depraetere en Jelle Verstaen

Facebook comments