Reistest: Burgman, Neo Sports Café & Gran Turismo

Tekst: Pieter Pacques

Foto’s: Pieter Pacques, Tom Vander Sande

 

Nog niet zo lang geleden zaten we in de Alpen op een terras aan een van de grote bergpassen. Benen languit onder een houten tafel, koffie, zonnebril, kijkend naar de voorbijrijdende motards en motoren. Het is volle seizoen en de stoet van gemotoriseerde vervoermiddelen is ononderbroken en eindeloos. Iedereen kent het plaatje wel. Een van de kompanen begint te tellen. Na tweehonderd motoren te hebben zien passeren, kom je tot de conclusie dat het niet eenvoudig is om tot tweehonderd te tellen, dat meer dan een kwart van de machines van het allroadtype is, dat toch nog veel supersports op reis gaan, maar dat het hoofdzakelijk een doorsnede is uit de modellenbrochures der merken. Toen wat minder lang geleden het idee werd gelanceerd voor een minitrip met een motorisch allegaartje naar de Bourgogne, zat ik dus onmiddellijk met mijn gedachten weer op datzelfde bergpasterras. Het plaatje klopt. Een Burgman 400, een CB1000R en een K1600GT? Natuurlijk, idereen wil toch op vakantie.

 

De cocktail

Een van de alfamannetjes onder de reismotoren is natuurlijk het vlaggenschip uit de BMW-tourstal: de K1600GT, met een gepersonaliseerde blikvangende ‘option 719’ en nog enkele additionele en geestverruimende packs. 1649cc, een vermogen van 160 pk en een koppel van 175 Nm, 2,3 meter lang en een goede 330 kg aan de haak. Voorwaar een prima reisbolide.

 

Daartegenover staat een bergpassen-verslindende en caféterras-adorerende Honda CB1000R Neo Sports Café. 998cc, een vermogen van 145 pk en een koppel van 104 Nm, 2,1 meter lang en een flinke 200 kg. Voorwaar een prima reisbolide.

 

Als underdog komt daar nog bij: de elegante verfijning en vooral de no-nonsense gebruiksvriendelijkheid van de Suzuki Burgman 400 scooter. Goed voor 399cc, een vermogen van 33 pk en een koppel van 35 Nm, 2,2 meter lang en eveneens een flinke 200 kg. Voorwaar een, eh … prima reisbolide.

 

Met drie ‘alfamannetjes’ van reismotards beschikken we over een mooie cocktail aan ervaring en voorkeuren. De Schicht: circuitinstructeur, toonbeeld van techniekkennis, een voorkeur voor leder, 0.7 pk. De Veelzijdige: allroundmotard, open-minded, toonbeeld van ervaring, voorkeur voor het niet-alledaagse, 0.8 pk. De Trawant: touringman en reiziger, liefde voor mooie lijnen, evenwichtig, en aanhanger van het dat-is-een-goed-ideegeloof. 0,7 pk. Voorwaar een prima reisgezelschap!

 

De rest van deze reisvergelijkingstest en nog véél méér lees je in de allereerste Deluxe-uitgave van Motoren & Toerisme, Mensen & Motoren, die vanaf 2 augustus in de winkelrekken of je brievenbus ligt. Nog geen abonnee? Koop het Mensen & Motoren-nummer van Motoren & Toerisme dan via de tijdschriftenwinkel.be, zodat je het alsnog in je brievenbus kan vinden.

Facebook comments