Portret Fred Krugger

Tekst: Thierry Dricot/BJ
Foto’s: Thierry Dricot

 

Fred Krugger behoeft geen introductie meer in ‘het milieu’. De Luikenaar kroonde zich tweemaal tot titelhouder in het AMD World Championship of Custom Building, een wedstrijd waarin hij al meer dan tien jaar telkens op het podium eindigde. Alleen hij en Roger Goldammer hebben ieder meer dan één AMD-wereldtitel op zak. Krugger geldt dan ook als een mechanische tovenaar, die beter afgewerkte motorfietsen aflevert dan de constructeurs zelf. Elk van z’n creaties is ‘boenk erop’!

 

De geboren Ardennees reed op vijfjarige leeftijd z’n eerste rondjes op een Honda Elsinore CR 50. De stap naar Motorcross en Enduro was een logische en zou hem twee Belgische enduro-titels opleveren. Z’n eerste custom bouwt Krugger op z’n zestiende, op basis van een Suzuki ZR50. Met dat machientje knalt hij aan 125 km/u door de straten van z’n dorp. Het duurt dan ook niet lang vooraleer Fred z’n eerste proces-verbaal aangesmeerd krijgt door de lokale ‘gendarmes’.

Fred is geen studiehoofd, maar beschikt wel over een uitzonderlijk sleuteltalent. Een carrière als auto- en motorsportmonteur is dan ook een logische evolutie. In 2002 besluit hij om voor eigen rekening te gaan werken en opent hij z’n customwerkplaats. Hij bouwt zijn eerste creaties en vanaf 2004 doet hij mee aan het AMD-wereldkampioenschap voor custombouwers. In het Californische Morgan Hill wordt hij meteen derde. Daarna volgen de customwedstrijden elkaar op en bouwt Krugger een indrukwekkend palmares op. Tweemaal kroont hij zich tot wereldkampioen, in 2010 met de Veon en een tweede maal in 2014 met de BMW Nurbs.

 

De volledige versie van dit portret en nog véél méér lees je in de allereerste Deluxe-uitgave van Motoren & Toerisme, Mensen & Motoren, die vanaf 2 augustus in de winkelrekken of je brievenbus ligt. Nog geen abonnee? Koop het Mensen & Motoren-nummer van Motoren & Toerisme dan via de tijdschriftenwinkel.be, zodat je het alsnog in je brievenbus kan vinden.

Facebook comments