MY19: KTM EXC’s

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: KTM

 

Ook in 2019 blijven de twee grote tweetakmodellen met brandstofinjectie de speerpunten van KTM's enduro line-up. Beide machines hebben 'hard enduro'-aspiraties.

Dat offroadmodellen altijd iets vroeger gelanceerd worden dan wegmotoren wisten we al langer. En dus is het ook geen verrassing dat KTM reeds midden mei z’n enduro line-up voor modeljaar 2019 voorstelt. Vorig jaar zorgde de Oostenrijkse constructeur voor een kleine revolutie door de lancering van de 250 EXC TPI en de 300 EXC TPI. Beide samen waren dit de eerste in serie geproduceerde motorfietsen met een geïnjecteerd tweetaktblok. Meteen was deze nieuwe technologie ook een garantie dat tweetakt enduromachines nog een tijdje langer te koop zullen blijven.

De viertakten blijven de bulk van het KTM endurogamma uitmaken. De KTM-liefhebber heeft de keuze uit maar liefst vier verschillende kleppenmotoren.

Ook in 2019, hun tweede modeljaar dus, blijven beide geïnjecteerde tweetaktmodellen, de blikvangers van KTM’s line-up. De 250 EXC TPI en 300 EXC TPI worden door vier verschillende viertakten gecomplementeerd: de 250 EXC-F, de 350 EXC, de 450 EXC en tenslotte de 500 EXC. Daarnaast bouwt KTM ook nog twee kleinere tweetaktmodellen, de 125 XC-W en de 150 XC-W. Beide machientjes zijn echter alleen geschikt voor competitie op gesloten omlopen en zullen in landen als Australië, Canada en de Verenigde Staten voor zogenaamde ‘cross countries’ ingezet worden. In de lage landen zullen de XC-W's meer dan waarschijnlijk niet in de KTM-catalogus verschijnen.

 

Wat is er nieuw aan de 2019 enduromodellen van KTM?

 

KTM zegt dat z’n R&D-afdeling nooit rust en dus werden de machines voor modeljaar 2019 verder verfijnd. Dat gebeurde met een verbeterde afstelling voor de WP-voorvorken en een herziene WP-schokdemper. De zuiger van de schokbreker werd herontworpen, terwijl de afstellingen verder verfijnd werden. Niettemin blijft KTM ook voor modeljaar 2019 nog steeds vasthouden aan het PDS-systeem - waarbij de schokbreker rechtstreeks op de achterbrug gemonteerd wordt - voor z'n enduromodellen. De evolutie van de veerelementen moet de rijder meer vertrouwen geven. Verder kreeg elke KTM enduro ook een sterkere batterij.

De KTM enduro's kregen voor modeljaar 2019 voor het eerst een oranje frame. 

Ook optisch veranderden de KTM 2019-modellen ten opzichte van hun voorgangers. Zo kregen ze nieuwe graphics maar de meest in het oog springende verandering is wellicht dat het stalen buizenframe – dat tot nog toe zwart gelakt was – nu in oranje is uitgevoerd. Dat laatste moet de ‘Ready To Race’-look van de machines verhogen. Zoals we dat van KTM gewend zijn worden de enduromachines ook voor modeljaar 2019 met kwaliteitscomponenten afgebouwd. Brembo tekent voor de remmen, Neken voor het stuur en de KTM’s zij ook van voetsteunen van No-Dirt voorzien. Zoals hun naam doet vermoeden zijn deze laatste ontworpen om gevrijwaard te blijven van aangekoekte modder of zand. De zwarte wielen worden bij fietsengigant Giant betrokken en zijn voorzien van met behulp van CNC vervaardigde assen.

Op de 125cc's na komen alle KTM enduromodellen, zoals deze 450 EXC ook in de premium Six Days-versie.

 

De 2019 KTM enduromodellen zullen ook in België in de loop van juni, reeds bij de dealers van het merk staan. Zoals we dat van KTM gewend zijn geraakt volgt er ook een Six Days-versie van de enduro's, die in beperkte oplaag geproduceerd zal worden. De Six Days-versies hebben naast graphics die verwijzen naar de ISDE 2018 in Chili oa ook een meer geavanceerde voorvork en een kunststof carterbeschermer.

 

 

Facebook comments