MY 2019: Yamaha Motorcross line-up

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Yamaha Motor Europe

 

Van de vier Japanse fabrikanten heeft Yamaha zondermeer het meest complete gamma. Naast 250F en 450F viertaktcrossers bouwen de Japanners ook nog tweetakmachines voor volwassenen en jeugdrijders. Momenteel is Yamaha het enige Japanse merk dat op de markt voor crossmotoren een vuist kan maken tegen KTM.

 

Tweetaktgamma

Yamaha bouwt als enige Japanse constructeur nog 'full-size' tweetaktmachines! 

 

Yamaha biedt voor modeljaar 2019 vier tweetaktcrossers aan. Dat zijn enerzijds de eerder dit jaar gelanceerde YZ65 en de nieuwe YZ85, anderzijds de YZ125 en YZ250.Dat Yamaha voor 2019 met een nieuwe YZ85 komt is geen verrassing. Eerder dit jaar lanceerde het al de compleet nieuwe YZ65 junior-machine. Om de strijd met KTM/Husqvarna aan te gaan in het grote en lucratieve 85cc-segment, had Yamaha wel een nieuwere en meer performante machine nodig. Zodoende werd het watergekoelde tweetaktblokje van de YZ85 volledig herontwikkeld. Zowel de cilinder, als de cilinderkop, de drijfstang, de krukas, de carter en de uitlaat werden vernieuwd. Het blokje is voorzien van een membraan-inlaat en Yamaha’s beproefde Yamaha Power Valve-systeem (YPVS).

De nieuwe  YZ85 completeert de Yamaha motorcross line-up én moet het tegelijkertijd opnemen tegen de Husqvarna's en KTM's die nu de Jeugdcross beheersen.

 

In tegenstelling tot de grotere tweetaktmachines koos Yamaha niet voor een aluminium frame op de YZ85. Het blokje huist dus in een ‘ouderwets’stalen wiegframe. Voor de vering van de YZ86 deed Yamaha een beroep op KYB, dat de volledig instelbare upside-down voorvork van 36 mm en de volledige instelbare schokbreker aanlevert. Deze laatste is via Yamaha’s beproefde – en van oorsprong Belgische! – Cantilever-systeem verbonden met de aluminium swingarm. De machine kreeg tenslotte een op vier wijzen verstelbaar stuur, wave-remschijven en nieuwe graphics.

 

Viertaktgamma

Yamaha is een pionier als het op moderne viertakt crossmotoren aankomt. De YZ250F kreeg voor z'n 19e modeljaar een complete update!

 

Twintig jaar geleden introduceerde Yamaha, met de YZ400F, als eerste Japanse constructeur een moderne viertakt crossmotor. Was die eerste ‘F’ destijds nog een curiositeit, dan dicteren de viertakten nu grotendeels de markt voor ‘full size’ crossmotoren. Bovendien hebben de viertakten, dankzij de voortdurende onderzoeks- en ontwikkelingsinspanningen, een grote technologische voorsprong op de tweetaktmachines.  Voor modeljaar 2019 concentreerden de Yamaha-ingenieurs zich op de YZ250F.

Met Yamaha's Power Tuner-app. kan je het motorblok van je YZ250F afstellen op je smartphone. 

 

Ook hier werd het blok volledig herontwikkeld. Het watergekoelde viertaktblok met dubbel bovenliggende nokkenas van 250 cc, zou volgens Yamaha nu meer vermogen producren in het midden tot hogere toerengebieden. Bovendien wordt de machine nu ook voorzien van een elektrische starter en kan de rijders zelf de mapping aanpassen via z’n smartphome met de Yamaha Power Tuner-app. Bovendien is de mapping ook tijdens het rijden aanpasbaar via een twee standen-schakelaar. De Yamaha-ingenieurs herontwikkelden ook de koppeling, de radiatoren alsook het aluminium kokerbalk-frame. Ook daar tekent KYB voor de vering.

 

Op de YZ450F, die voor dit jaar al een flinke update kreeg, werden enkel de voorasbeugels aangepakt. Deze zijn nu stijver geworden zodat de rijder een beter tractiegevoel krijg op de voorpartij.

 

De 2019 Yamaha MX-modellen staan vanaf eind juni bij de erkende crossdealers van het merk. Tegen dan zullen ook de prijzen bekend zijn.

 

 

Facebook comments