MY 2019: KTM SX Line-up

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: KTM

 

 

Decennialang moest KTM de duimen leggen voor de concurrentie uit Japan. En dat zowel op crosscircuits overal ter wereld, als op de showroomvloer. Maar sinds de eeuwwisseling kwam daar stilaan verandering in. In het huidige decennium heeft de Oostenrijkse constructeur het laken volledig naar zich toe getrokken. Het domineert al jaren in het WK Motorcross met rijders als Jeffrey Herlings, Antonio Cairoli en Pauls Jonass. Bovendien is KTM tijdens de voorbije seizoenen ook in het Amerikaanse noppengebeuren doorgebroken, ondermeer met Supercross- en Motorcross-titels voor Ryan Dungey.

 

Ook wie naar een Belgische motorcrosswedstrijd gaat kijken, merkt dat het oranje van de KTM’s de overheersende kleur is achter het starthek. En dan hebben we het alleen nog maar over de klassen voor volwassenen gehad, want in de jeugdcross overheersen de Oostenrijkers helemaal. KTM heeft dan ook, samen met zustermerk Husqvarna, de meest complete line-up inzake crossmotoren.

 

In grote lijnen kan je het KTM-gamma in drie subgamma’s opdelen: de zogenaamde junior-crossmodellen, de tweetaktmachines en de viertaktmachines. In totaal behelst het gamma negen verschillende modellen, waarvan de hoofdmoot – zes stuks – uit tweetaktmachines bestaat.

 

Junior-modellen

Het junior-gamma van KTM bestaat uit de 50 SX, de 65 SX en de 85 SX. Alle junior-modellen worden door tweetaktmotoren aangedreven. Zoals dat al jaren gebruikelijk is in de jeugdcross komt het laatste model in twee verschillende versies: één met kleine wielen (17 duim vooraan, 14 duim achteraan) en één met grote wielen (19 duim vooraan en 16 duim achteraan).

De schattige SX 50 mini is de allerkleinste KTM op de markt. Niettemin is dit toch al een serieus uitgerust motorfietsje.

 

De 50 SX is als enige model voorzien van een automatische bak. Logisch, want het betreft hier een initiatiemodel. Dat betekent echter niet dat de 50 SX er niet gelikt uitziet! Met componenten zoals een watergekoeld motorblokje, een upside-down voorvork en schijfremmen hoeft de kleinste KTM-crosser niet voor z’n grotere broers onder te doen!

 

Tweetakt crossmotoren

 

Voor volwassen rijders heeft KTM drie tweetakten in het gamma zitten. De tweetakt line-up bestaat uit de 125 SX, de 150 SX en de 250 SX. De twee eerste modellen zijn sterk aan mekaar verwant logisch gezien het geringe verschil van 19 cc. De 150 SX heeft dan ook een cilinderinhoud van 144 cc en is vooral voor overzeese markten ontwikkeld. Al kan je hem ook hier als tweetakt-alternatief in de MX2/250cc-klasse inzetten. Bovendien is het mogelijk om van een 125 SX een 150 SX te maken door alleen de cilinderkop, cilinder en zuiger te vervangen.

 

De KTM SX 125 is misschien wel de bestverkochte crossmotor in België en het wapen bij uitstek in de Beloften-klasse.

 

KTM geeft de tweetaktmodellen voor 2019 een hertekend frame. Naast meer stijfheid moet het nieuwe frame ook de handelbaarheid en rechtuit-stabiliteit van de machines verbeteren. De machines krijgen voortaan ook een iets langer subframe en ook de achterbrug werd hertekend, waardoor het achterwiel nu 5mm verder naar achteren geschoven kan worden. Ook andere componenten zoals het zadel en de tank kregen een nieuw design.

 

KTM pakte z’n tweetaktcrossers ook op mechanisch vlak aan. Zo werden de radiators lager geplaatst, waardoor de machines smaller werden. De machines kregen ook een nieuwe airbox en een hertekend uitlaattraject. Om die nieuwe componenten optimaal te benutten kregen de Mikuni carburatoren nieuwe afstelmogelijkheden. Verder kregen de tweetakten een nieuwe koppeling met stalen diafragma.

 

Viertakt crossmotoren

 

Ook in 2019 blijft KTM’s viertakt-subgamma uit drie modellen bestaan: de 250 SX-F, de 350 SX-F en de 450 SX-F.  Net als de tweetakten kregen ze een herwerkt frame, subframe en achterbrug. Verder werden ook het zadel, de benzinetank en koetswerk hertekend.

KTM domineert al jaren het WK MX2 met deze SX-F 250. Voor 2019 kreeg de machine onder andere een nieuw frame en subframe en werd de massacentralisatie geoptimaliseerd.

 

Op mechanisch gebied kregen alle viertaktmodellen een nieuwe koppeling met stalen diafragma, een herziene versnellingsbak, een hertekend gasklephuis. De viertakten kregen daarnaast ook een nieuwe lithium-ion batterij voor de elektrische starter en een bijbehorende hertekende kabelboom. Ook het motormanagement-systeem werd onder handen genomen. Tractiecontrole hadden de KTM crossmotoren al eerder, nu krijgen ze er nog launch control bovenop. Daarnaast kan je ook uit verschillende motormappen kiezen. Dat alles wordt bediend via de drukknoppen op de linker stuurhelft.

 

 

Voor modeljaar 2019 kreeg de 450 SX-F extra aandacht van de KTM-ingenieurs. 

 

Het vlaggenschip van KTM’s MX line-up, de 450 SX-F, kreeg echter het meeste aandacht van de ingenieurs. Zo werd de cilinderkop van de machine volledig herontwikkeld, met een nieuwe enkel bovenliggende nokkenas met verbeterde kleptiming tot gevolg.

 

Kwaliteitscomponenten

 

KTM benadrukt dat z’n crossmotoren met kwaliteitscomponenten worden afgebouwd. Dat gebeurt ondermeer met onderdelen van Brembo (Remmen en hydraulica), Dunlop (banden), Neken (sturen) en uiteraard zusteronderneming WP dat voor de veringcomponenten instaat.

 

De 2019-crossmodellen van KTM’s zullen in de loop van volgende maand bij de dealers van het merk arriveren.

 

Facebook comments