MY 2018: Honda Monkey

Honda had de legendarische Monkey reeds op de Tokyo Motor Show van vorig jaar ‘geteased’ maar nu is het zover en is het machientje er ook echt. Opnieuw, moeten we zeggen want de originele Monkey dateert reeds uit de jaren ’60.  Met z’n mini-apehanger stuur, brede banden en karakteristiek luchtgekoeld eencilinder blok is ook de 2018-versie van de Monkey heel herkenbaar.

 

De Honda Monkey heeft een stalen backbone (of ruggengraat) frame.  Ook de achterbrug bestaat uit stalen buizen. Net als  het originele model, beschikt de nieuwe Monkey over stereovering.  Opmerkelijk is wel dat Honda de machine vooraan een upside-down voorvork gaf. Met een wielbasis van 1.155 mm en een balhoofdhoek van 25°, heeft de Monkey een kleine draaicirkel (1.9 meter).  De zadelhoogte van 775 mm maakt van de Monkey een toegankelijk motorfietsje. Rijklaar – dus met de 5,6 liter metende benzinetank afgevuld – weegt de Monkey 107 kg.

 

De twee 12-duims wielen zijn van schijfremmen voorzien. Vooraan is dat een 220 mm remschijf, achteraan een 190 mm exemplaar.  De voorrem is van ABS voorzien. Alle lichten op de nieuwe Monkey zijn LED-exemplaren.

 

Honda blijft ook anno 2018 voor een luchtgekoelde krachtbron opteren op de Monkey. Uit nostalgie? Misschien wel, maar wellicht ook omdat deze 125cc metende eencilinder de taak nog steeds aankan. Het blokje produceert 9,4 pk aan 7.700 opm en heeft een koppel van 11 Nm aan 5.250 opm. En die cijfers volstaan ruimschoots voor gebruik in de stad, waar de Monkey toch voornamelijk ingezet zal worden. Het blokje is aan een vierbak gekoppeld, die met een natte platenkoppeling wordt bediend. 

 

De nieuwe Honda Monkey zal in drie kleurencombinatie leverbaar zijn:

Banana Yellow/Ross White

Pearl Nebula/Ross White

Pearl Shining Black/Ross White

 

 

De Honda Monkey wordt vanaf augustus bij de Honda-dealers verwacht en zal dan 4.099 Euro (inclusief BTW) gaan kosten.

 

 

Facebook comments