Motormarkt: Positieve tussentijdse balans

Bron: persbericht FEBIAC

Foto: FEBIAC/Shutterstock

 

In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal inschrijvingen van motoren en scooters (inclusief quads en driewielers) met 7,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Vooral ‘mobiliteits’-merken en -modellen scoren goed. Dat blijkt uit cijfers van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie.

De inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters gaan nog altijd in stijgende lijn na een jaar (2017) waarin er sprake was van een daling. In de periode van januari tot en met juni van dit jaar noteerde men een stijging van bijna 8% in vergelijking met de periode januari-juni 2017. Dit jaar werden er tot juli 15.248 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. De eerste zes maanden zijn doorgaans goed voor tweederde van het jaarcijfer. De verwachting is dat eind 2018 ruim 22.000 nieuwe motoren en scooters ingeschreven zullen zijn.

 

Mobiliteit

 

Een deel van de verklaring is dat 2017 geen normaal jaar was door de invoering van de Euro4-norm voor motoren en scooters. Dat maakte dat een deel van de inschrijvingen van Euro3-modellen al in 2016 gedaan werden, zodat ze toch nog in 2017 verkocht konden worden. Van zo’n scheeftrekking is nu geen sprake meer. Een andere verklaring voor de groei is het feit dat de motor en scooter meer ingezet worden als mobiliteitsoplossing. De grootste groei wordt bijvoorbeeld genoteerd in de provincie Antwerpen: +13%.

Dat de gemotoriseerde tweewieler een mobiliteitsoplossing is, blijkt ook uit de top tien van de meest ingeschreven modellen. Het gaat daarbij vooral om praktische gemotoriseerde tweewielers: scooters, basic motoren en reisenduro’s (die ook veel ingezet worden in woon-werkverkeer over langere afstanden). Daarnaast is en blijft de motor ook voor veel mensen een vrije tijdsobject. In de huidige economisch gunstigere tijden kan er dan geld vrijgemaakt worden voor ‘leuke dingen in het leven’. Dat verklaart de goede prestatie van Harley-Davidson, dat 23,7% groeit. Harley’s worden minder ingezet voor woon-werkverkeer.

 

Marktleider is BMW met een aandeel van 13,4% gevolgd door Yamaha (11,7%), Honda (10,2%), Kawasaki (8,3%) en Piaggio/Vespa (8%). Naast Harley-Davidson zijn Yamaha, KTM en Suzuki sterke groeiers in de top tien (respectievelijk +19,6%, +27% en +25,2%). De top tien is goed voor driekwart van de nieuwe inschrijvingen.

 

Uitersten

 

De grootste segmenten qua cilinderinhoud zitten in de uitersten: minder dan 125 cc (27,1%) en meer dan 1000 cc (26,9%). De 125 cc scooters en motoren kunnen ook bestuurd worden door houders van het rijbewijs B, die minstens twee jaar dat rijbewijs hebben. Bij de gemotoriseerde tweewielers tot 125 cc kennen de scooters een lichte achteruitgang met 6,1%. Daar staat tegenover dat er een sterke groei is bij de 125 cc motorfietsen (+28%). Vooral de 125 cc neoretro-motoren (motoren met de techniek van vandaag en de looks van gisteren) doen het goed. De achteruitgang bij de 125 cc scooters wordt bijna volledig gecompenseerd door de stijging van het aantal inschrijvingen van de scooters met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc. Worden alle scooters bij elkaar geteld dan hebben die een marktaandeel van 24,2% (-1,8% ten opzichte van 2017).

 

 

Facebook comments