Het lijstje: Vijf topstukken van de Stafford Spring Sale

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Bonhams

 

Liefhebbers van klassieke motorfietsen weten het: de jaarlijkse Stafford Spring Sale is één van de hoogtepunten van het Europese veilingseizoen. Ook dit jaar was dat niet anders en werden er forse bedragen neergelegd voor klassieke motorfietsen en memorabilia. In een aantal gevallen deden die bedragen zelfs de wenkbrauwen van de connaisseurs fronsen.

 

 

Hieronder hebben we vijf opmerkelijke topstukken van Bonhams’ Stafford Spring Sale voor u opgelijst.

 

 

5. Vincent Touring Rapide

Deze toerversie van de Vincent Rapide stamt uit 1950 en is in ‘Chinese Red’ uitgevoerd. Dat laatste wijst er op dat de machine oorspronkelijk voor export en meer bepaald de Amerikaanse markt bedoeld was. Daar vond je ze bij Indian-dealers. De machines moesten het als ‘sports bike’ opnemen tegen Harley-Davidsons ‘knucklehead’. In totaal werden er 92 exemplaren van de Touring Rapide in deze kleurstelling naar de Verenigde Staten geëxporteerd. Die relatieve zeldzaamheid verklaart wellicht ook de 78.388 Euro die voor deze motorfiets geboden werd.

 

4. MV Agusta 750S

MV Agusta’s zijn altijd gewilde verzamelobjecten geweest. En dat geldt zeker voor de exemplaren uit MV Agusta’s oorspronkelijke incarnatie. Deze 750S uit 1973 wordt aangedreven door een viercilinder in lijn. De viercilinders worden gevoed door een kwartet Dell’Orto carburators en produceren samen 65 pk. Ondanks het sportieve karakter van de 750S opteerde MV toch voor een cardans als eindoverbrenging. Al dat fraais leverde een veilingprijs van 110.377 Euro op.

 

3. Ducati 750SS

De Ducati 750SS was op hetzelfde ogenblik als de MVAgusta hierboven op de markt. De 750SS – die voluit als 750 SuperSport door het leven ging – kwam in 1974 op de markt en was geïnspireerd op de machine waarmee de Brit Paul Smart in 1972 de 200 Miglia de Imola had gewonnen. Het was dan ook de Ducati superbike van die tijd. Het exemplaar dat op de Stafford Spring Sale werd aangeboden is eigenlijk een ‘project bike’, een Engels eufemisme voor een ‘motorfiets met werk aan’. Ondanks z’n betreurenswaardige staat bracht deze 750SS toch het fraaie bedrag van 121.839 Euro op!

 

2. Clymer Münch TTS

Oudere lezers zullen zich dit model wellicht nog herinneren als de Münch Mammut. Die naam verwees naar de imposante verschijning van deze motorfiets. De luchtgekoelde viercilinder motor van de Münch was gebaseerd op de krachtbron van de NSU (voorloper van Audi) Prinz.  De 1.177cc metende motor van de TTS-versie, produceerde destijds in 1970 reeds 104 pk! Dit exemplaar is een Clymer Münch en dat verwijst naar de periode waarin de Amerikaanse ondernemer George Clymer – tevens uitgever van de bekende Clymer werkplaatshandboeken – in het boetiekmerk investeerde. Dit exemplaar is één van slechts 150 die het predikaat ‘Clymer Münch’ draagt en is daarom erg zeldzaam. Dat verklaart meteen ook z’n spectaculaire prijs van 154.940 Euro!

1. Ex-Edinburgh Police Brough Superior SS100

In de periode tussen de twee wereldoorlogen gold Brough Superior, het merk van entrepreneur George Brough, als absolutie referentie. De SS100, het topmodel van de constructeur uit Nottingham werd zelfs destijds reeds als ‘superbike’ beschouwd. De door een 980cc metende JAP krachtbron aangedreven SS100 werd ook populair bij politiediensten. Dit specifieke exemplaar deed dienst bij de politie van het Schotse Edinburgh. Oorspronkelijke schatte Bonhams dat deze SS100 tussen de £ 170.00 en 220.000 zou opbrengen. Het werden er uiteindelijk £ 264.700 (of 302.031 Euro)! Dat de opbrengsten verdeeld zouden worden tussen goede doelen als de ‘Search and Rescue Dog Association’, de ‘Royal National Lifeboat Association’ en het Leger des heils, speelde misschien mee in het opbod om deze schitterende motorfiets uit 1931!

 

 

Facebook comments