Het lijstje: Vijf motormerken met luchtvaartlinks

Doorheen de geschiedenis hebben constructeurs en fabrikanten van transportmiddelen, van fietsen over auto's tot gevechtsvliegtuigen, zich met elkaar vermengd. Door overnames en fusies of door diversificatie van hun product-portfolio. Zo zijn er een aantal motormerken, die op één of ander moment in hun geschiedenis ook vliegtuigen of helikopters hebben gebouwd of nog bouwen. Een overzichtje: 

 

5. BMW

Ooit al het BMW-logo goed bekeken? Het staat symbool voor een draaiende propellor. BMW groeide dan ook uit een vliegtuigconstructeur: Bayerische Flugzeugwerke.  BFZ specialiseerde zich in het ontwikkelen van vliegtuigmotoren. In 1917, een jaar na de stichting van (BFZ), veranderden de eigenaars de naam al in Bayerische Motoren Werke. Aan het eind van de 1e wereldoorlog bepalen verdragen dat Duitse bedrijven ondermeer geen vliegtuigen en duikboten mogen bouwen. BMW legt zich dan maar toe op het bouwen van krachtbronnen voor motorfietsen. Eerst nog voor andere merken zoals het Duitse Victoria. In 1923 lanceert BMW voor het eerst een complete motorfiets: de R32. Dan al mét boxermotor én cardan! BMW boxers zullen later, vanaf de jaren '80 ook sporadisch gebruikt worden om lichte sportvliegtuigen aan te drijven.

 

4. MV Agusta

Het ontstaansgeschiedenis van MV Agusta vertoont gelijkenissen met die van BMW. Het bedrijf ontstond namelijk tijdens de nadagen van WO II uit Costruzioni Aeronautiche Agusta, de vliegtuigconstructeur die door graaf Giovanni Agusta werd opgericht. Na de oorlog richtte het nieuwe bedrijf zich voornamelijk op het bouwen van lichte motorfietsen. Agusta zou echter nooit helemaal verdwijnen uit de luchtvaartindustrie want vanaf de jaren '50 ging het zich toeleggen op de bouw van helikopters. Dat gebeurde eerst door voornamelijk Amerikaanse merken zoals Bell, Sikorsky en McDonnell Douglas onder licentie te gaan bouwen. Vanaf de jaren '60 ontwikkelde het merk ook eigen helikopters met de A109 als voornaamste exponent. In de jaren '90 kwam Agusta flink in opspraak toen bleek dat het merk smeergeld had betaald aan zowel de SP.A als de PS om de militaire versie van de A109 aan het Belgisch leger verkocht te krijgen. Sinds 2000 is het merk gefusioneerd met het Britse Westland (bekend van de SeaKings).

 

3. Laverda

Laverda's geschiedenis als vliegtuigconstructeur is minder uitgebreid en dus ook minder bekend.  De Laverda Group, waarin ook het gelijknamige motormerk zat, legde zich vooral toe op de bouw van landbouwmachines. In 1964 nam de Laverda Group de kleine Italiaanse vliegtuigbouwer Aeromere over. Onder de koepel van Laverda werd  slechts één toestel gebouwd: een lichte tweezitter. De naam van het lichte sportvliegtuigje - Super Falcone (SFC) - zou later ook gebruikt worden als typeaanduiding voor sportieve Laverda-modellen.

 

2. Honda

Honda richt zich nog niet zo lang op het bouwen van vliegtuigen, meer bepaald kleine zakenjets. Maar vanaf eind jaren '80 begon de Japanse fabrikant de mogelijkheden daartoe reeds te bestuderen. Rond de eeuwwisseling werden de plannen concreet en gebeurden de eerste windtunneltests. Een vliegend prototype diende zich aan in december 2003. Drie jaar later richtte Honda de in Greensboro, North Carolina gevestigde Honda Aircraft Company op.  Het tot nog toe enige model is de HA-420 HondaJet. De lichte zakenjet heeft naast een crew van twee plaats voor maximaal zes passagiers. Dat Honda z'n jets in de Verenigde Staten bouwt is geen toeval. De VS vormen namelijk 's werelds grootste markt voor lichte zakenjets.

 

1. Kawasaki

Kawasaki mag dan de kleinste Japanse constructeur van motorfietsen zijn - in absolute volumes - toch behoort het tot de reusachtige Kawasaki Heavy Industries-groep. Met de Kawasaki Aerospace Company heeft de groep sinds 1918 een vliegtuigconstructeur in z'n portfolio. Vanaf de jaren twintig tot aan het eind van wereldoorlog II zou Kawasaki zich vooral toeleggen op het bouwen van militaire vliegtuigen. Na de capitulatie van Japan in 1945 werden de Kawasaki vliegtuigfabrieken echter ontmanteld en de plannen voor vroegere vliegtuigen vernietigd. Vanaf midden jaren '50 mocht Kawasaki terug vliegtuigen ontwikkelen en bouwen. En dat doet het nu nog. Twee van de laatste ontwikkelde vliegtuigen zijn de P1, een vliegtuig voor maritieme patrouille en de C2 een cargovliegtuig. Beiden worden ingezet door de Japan Self-Defense Forces (JSDF).  Daarnaast bouwt Kawasaki Aerospace ook nog componenten voor het internationaal ruimtestation, raketten en drones.

 

Foto's: Constructeurs, WikiMediaCommons

 

 

Facebook comments