Generatiekloofje

De RT is al een aantal jaren de onbedreigde marktleider in het toersegment. Het lijkt wel alsof de concurrentie collectief de handdoek heeft gegooid in dit strijdperk, en de voornaamste uitdager komt dan ook nog eens uit de eigen rangen, met de zwaardere en nog luxueuzere K 1600 GT. Dit monopolie geeft BMW de vrijheid om de evolutie niet al te snel te laten verlopen. Gelukkig kreeg de RT voor 2019 samen met de rest van de familie het nieuwe 1250 blok met Shiftcam aangemeten. Maakt dat een groot verschil?

Als we bij BMW in Bornem de garage binnenwandelen, zien we twee heel verschillende motorfietsen staan. Maar dat ligt enkel aan de radicaal verschillende look van de Sportuitvoering van de 1250 en de Spezial editie met Option 719 voor de 1200. Vanop afstand is het bijna onmogelijk om de standaardversies van elkaar te onderscheiden. Enkel als je meer in detail naar de kleppendeksels gaat kijken en de nieuwe radiale remklauwen onderzoekt, kan je met zekerheid deze tweeling uit elkaar houden. En zo verraden de twee uiterlijke kenmerken dadelijk ook de enige twee grote interne verschillen. Het blok is helemaal nieuw, en de remmen zijn ook van andere makelij. Vroegere pronkte op die klauwen het overbekende Brembo, nu zijn ze vervaardigd door de Amerikanen van Hayes, en krijgen ze een BMW opdruk. Voor het overige zijn er eigenlijk geen noemenswaardige verschillen tussen de oude en nieuwe RT.

Benieuwd naar meer? Koop het nieuwe nummer van Motoren & Toerisme in uw lokale krantenwinkel of op Tijdschriftenwinkel.be

 

 

Facebook comments