Future Metal: 1250-versie van BMW Boxer op komst

Tekst: Bart Jacobs

Foto: BMW Motorrad Press archief

 

Toen BMW Motorrad begin juli z’n nieuwigheden voor 2019 voorstelde, bleken de R 1200 GS (Adventure) en de R 1200 RT opvallend afwezig. Vreemd, dat zelfs een paar nieuwe kleurstellingen er niet afkonden voor BMW’s bestsellers. Of is er meer aan de hand, en bewaart BMW Motorrad het échte grote nieuws angstvallend voor de Intermot – de tweejaarlijkse Internationale motorbeurs – die begin oktober in Keulen plaats vindt? Dat zou zo maar eens het geval kunnen zijn.

 

Het is al langer geweten dat BMW Motorrad, in navolging van Honda, aan variabele kleptiming werkt. Hier én daar duiken nu geruchten op dat de toekomstige generatie boxermotoren daar ook mee uitgerust zou worden. Een testversie van de R 1200 RT, die met variabele kleppen uitgerust zou zijn, werd eerder dit jaar al opgemerkt. Op die motorfiets leken de cilinderkoppen helemaal herwerkt te zijn. Tegelijkertijd zou ook de cilinderinhoud verhoogd zijn.

In tegenstelling tot de huidige 1200 boxermotor – die een cilinderinhoud van 1170 cc heeft – zou de toekomstige versie van het blok een 1250 worden. Hoe groot de cilinderinhoud van dat 1250-blok dan precies zou zijn, is vooralsnog een mysterie. Maar dat BMW Motorrad meestapt in de PK-wedloop, die nu al paar jaren in het allroad-segment woedt, valt bijna niet uit te sluiten.

 

 

Met een maximaal vermogen van 125 pk en een koppel van 125 Nm is de huidige versie van de R 1200 GS minder performant dan een aantal van  z’n directe concurrenten in het (sub)segment van de grote allroadmotoren. Ter illustratie: een KTM 1290 Adventure produceert maximaal 160 pk en heeft een koppel van 140 Nm. De Ducati Multistrada 1260 produceert 158 pk en heeft een koppel van 130 Nm.

 

 

En dus heeft BMW Motorrad er alle belang bij om z’n iconische boxermotor  een stuk krachtiger te maken, al moet die kracht in de eerste plaats optimaal bruikbaar blijven. Met een grotere cilinderinhoud en een geoptimaliseerde (variabele) kleptiming, zou het maximale vermogen van de toekomstige R 1250-motor weleens richting 150 pk kunnen klimmen.

 

Op welke motorfiets – de R 1200 GS of de R 1200 RT - we het blok nu het eerst zullen zien lijkt nog niet helemaal duidelijk. Maar aangezien BMW Motorrad graag van beproefde recepten houdt, gokken we erop dat de GS wel eens  als eerste met een 1250-versie van de boxermotor voorgesteld zou kunnen worden.

 

 

Facebook comments