Elektrisch rijden: de toekomst of een eeuwige niche?

De olie raakt op, de planeet wordt warmer, de aarde vervuilt ... Redenen genoeg, vinden veel mensen, om in de zeer nabije toekomst voertuigen met verbrandingsmotor te verbieden en elektrisch te gaan rijden. Toch zijn elektrische auto’s voorlopig zonder subsidie niet aan de straatstenen te slijten en zijn elektrische motorfietsen nog altijd niet meer dan een niche. Hoe komt dat?

Tekst: Peter Aansorgh

Er zijn veel elektrische motoren en scooters ontwikkeld, maar ook weer van de markt verdwenen. De serieuze motorfabrikanten komen er mondjesmaat mee. BMW heeft de C-Evolution, KTM de Freeride. Yamaha bouwde de Eco 03, en de Vespa Elettrica komt in oktober 2018 in productie, maar dat zijn allebei brom-/snorfietsen. Dan zijn er nog een aantal fabrikanten die alleen maar elektrische motorfietsen leveren, zoals Zero, Volta, Sareola en Energica. Maar zie jij ze wel eens rijden? Nee dus. Dat komt vooral omdat elektrische motorfietsen duur zijn, en dat komt door de kostbare lithium-ion-accu die erin zit. Feit is dat de motorrijder nog altijd voor veel minder geld een benzinemotor kan kopen. Dan heeft hij ook geen last van de nadelen van elektrisch rijden, zoals een kleine actieradius, die bij koud weer nog eens gehalveerd wordt. Om nog maar niet te spreken van de lange laadtijd: een BMW C Evolution doet er 3 uur en 54 minuten over om tot 80 % op te laden en 4 uur en 30 minuten om tot 100 % te komen. Terwijl je een benzinetank in een minuut of twee vult. Je betaalt dus meer voor een motor die minder kan. Let wel: in aanschaf, niet in gebruik, want elektriciteit is goedkoper dan benzine: per kilometer verbruikt een elektrische motor voor nog geen 2 cent! Toch kiezen motorrijders nog altijd massaal voor een benzinemotor.
De vraag is hoe lang nog, want er gaat veel veranderen. Menig stadscentrum is nu al taboe voor tweetakten en oude verbrandingsmotoren. Diesels zijn soms ook al verboden en binnen niet al te lange tijd zullen er stadscentra zijn waar je met geen enkele verbrandingsmotor meer in mag. Als mobiliteitsfabrikant moet je dan een alternatief klaar hebben om de boot niet te missen. Maar op dit moment hebben auto- en motorfabrikanten wel een probleem, want ze verkopen te weinig elektrische voertuigen om hun investering terug te verdienen. In België werden in 2017 2703 elektrische auto’s verkocht. Dat is 0,47 % van de totale verkopen. Voor 2018 staat de teller op 0,52 %. Op de motorfietsmarkt is dat cijfer nog lager.

In het nieuwe nummer van M&T nemen we een voorschot op de toekomst (of niet?). Koop het nummer bij je lokale krantenzaak of op Tijdschriftenwinkel.be voor het volledige artikel over elektrisch motorrijden.

Naast een marktanalyse vind je in het nieuwe nummer:

  • Op de INTERMOT in Keulen maakten we kennis met een aantal innovaties. Scooters lopen begrijpelijk voorop in dit segment. Met de technologische vernieuwing doet ook de connectie met de smartphone zijn intrede…
  • Twee wegbereiders van de elektrische revolutie onderworpen aan de test: de performante Zero DSR Black Forest en de meer rebelse Curtiss Zeus E-Cruiser

Facebook comments