De nieuwe Multistrada 1260 Enduro

Het blijft stormen in hoogpoterland.

Nog maar net gooide BMW z’n nieuwe R 1250 GS in het strijdperk, of de eerste nieuwe uitdager recht al de rug en de lange veerpoten. Ducati heeft met de Multistrada al een tijd een troonpretendent in huis, maar tot op heden kon die de koning nog niet echt bedreigen. De Multistrada 1260 Enduro, moet daar nu verandering in brengen. Een verdict zal pas vallen na een rechtstreeks duel, maar na de eerste intensieve rijtest blijkt wel dat de Italiaan goed gewapend aan de start komt.De Multistrada 1260 Enduro bouwt natuurlijk voort op de ‘gewone’ 1260 en de vorige 1200 Enduro. Toch zijn er een aantal belangrijke updates. Het blok is de ondertussen bekende 1260 cc L-twin die debuteerde in de XDiavel. Een Testastretta powerhouse met variabele kleptiming (DVT) dat net geen 160 pk produceert. 

Ten opzichte van de 1200 is vooral het middengebied een stuk forser geworden, met een koppel dat rond de 5.000 toeren 17 procent forser is dan op z’n voorganger. De enige manier waarop je als gewone sterveling al dat geweld onder controle kan houden, is dankzij de uitgekiende elektronische rijhulpmiddelen en de keuze uit vier zeer diverse rijmodi (Enduro, Urban, Touring en Sport). De toeleveranciers van processoren en controle-units hebben hun zaakjes ondertussen zo goed voor elkaar dat je quasi zorgeloos aan de rol kan met deze monsters. De vooruitgang in die spitstechnologie is indrukwekkend. Zelfs door de ochtendnevel over nat asfalt bezaaid met goudkleurige boomblaadjes, gaan we na enkele minuten bijna tekeer alsof het gewoon droog is. Het pakket klopt beter dan ooit te voren en alles valt in z’n plooi. Zelfs de bediening van de elektronische instellingen en de toeters en bellen die verschijnen op het scherpe en goed afleesbare TFT, wordt stilaan intuïtief. Het kan nog beter, maar in vergelijking met de 1200 versie is het een hele stap vooruit. De remmen, het stuurgedrag, de up en down quickshifter, de zithouding, ... het plaatje klopt beter dan ooit tevoren.    

Stofhappen voor gevorderden

De basis van deze Enduro versie is zoals gezegd de Multistrada 1260 die vorig jaar al gelanceerd werd, maar met zijn 17 duims voorwiel laat die er geen twijfel over bestaan dat zijn habitat zich beperkt tot het asfalt. Enigszins kort door de bocht zou je kunnen stellen dat het een als hoogpoter vermomde sportmotor is. Daar is helemaal niets mis mee, maar als je toch het Adventure pad op wil zoals ook de concurrenten steeds vaker doen, moet je bij Ducati kiezen voor deze Enduro versie met 19 inch voorwiel kiezen. Dat de Italianen tijdens onze lange testdag in de heuvels rond Florence daarbij ook een hele namiddag stofhappen in het programma hadden verwerkt, wijst duidelijk op de ambities die ze voor dit model hebben. Nog niet zo heel lang geleden mochten we enkel even het grind in om wat stof op te laten stuiven voor de foto’s, waarna we met harde hand terug naar het asfalt werden gestuurd. Nu gooien ze zonder problemen een dozijn motoren met een toch stevig prijskaartje de bij momenten steile en modderige Florentijnse heuvels in.

Geschreven op 25 oktober 2018
© Motoren & Toerisme