80's week: In het teken van de jaren '80

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Archief De Motorsite, 

 

De jaren '80 waren een roerig tijdperk. Er was de economische crisis maar ook de beurshausse en het snelle geld van Wall Street. Groot-Brittannië trok een laatste maal alleen ten oorlog, maar aan het eind van het decennium ontdooide de koude oorlog. In eigen land vreesden we dan weer de Bende van Nijvel en de communistische terreur van de CCC. De Vlamingen negeerden destijds de eigen saaie grijze publieke omroep met z'n immer belerend toontje, om massaal naar de sprankelende programmatie van de Nederlandse zendgemachtigden te kijken. In het laatste jaar van het decennium bracht VTM wat kleur in het dagdagelijkse leven van de Vlamingen. Al vielen ook hun programma's niet bij iedereen in goede aarde...

Tegelijkertijd waren de jaren '80 wonderjaren als het op motorfietsen en Motorsport aankwam. Zeker, de motormarkt kende nog niet de 'boom' van de vroeg jaren '80, maar de Japanse fabrikanten bouwden motorfietsen voor nagenoeg elk segment. Bestond er nog geen segment voor een bepaalde motorfiets dan  creëerden ze het wel zelf. Nooit eerder en ook nooit meer daarna bood de motormarkt zo'n verscheidenheid aan modellen, rijwielgedeeltes en motorconfiguraties als in de jaren '80. De motorfietsen werden groter, maar ook sportiever, krachtiger en comfortabeler. 

De jaren '80 waren een tijdperk van zescilinders, maar ook van boxermotoren. Van knetterende tweetakten, maar ook van huilende turbo's. Van serieuze toermachines als een BMW K 100 LT, maar ook van funbikes als een Honda Fat Cat. Van scherpe sportmotoren als een Yamaha RD500 tot no-nonsense enduro's een Suzuki DR350 als een  Het aanbod op de globale motormarkt zou nooit meer uitgebreider en diverser worden dan het in de tweede helft van de jaren '80 was.

 

Boeiende motorsport

 

 

Aan motorsporthelden was er in de jaren '80 geen gebrek. Zowel op de racecircuits als op de crossparcours had België uitblinkers. Beide sporttakken veranderden in de loop van de jaren '80 razendsnel en dat vooral onder Angelsaksische invloed. Was de 500cc klasse van het WK Wegrace in de jaren '70 nog een grotendeels Europese aangelegenheid geweest, dan zwaaiden, zeker van de tweede helft van het decennium, Amerikaanse en Australische rijders de plak in de jaren '80. In eigen land mochten we zeker niet klagen over het aantal Wegrace-meetings. We hadden nog steeds de GP van België  op Spa-Francorchamps - al kwam die naar het einde van de jaren '80 toe steeds meer onder vuur te liggen - met daarnaast ook een ronde voor het WK Endurance op datzelfde circuit en een EK en Formule 1-ronde op Zolder.

Ook in de Motorcross werd Europa geconfronteerd met een groeiende Amerikaanse invloed. Enerzijds omwille van Amerikaanse 'journeymen' die de Europese toppers om wereldtitels bekampten, anderzijds kregen ze te maken met een sterke generatie yanks die het laken naar zich toe trok in de Motorcross der Naties. Dat laatste dan nog wel onder impuls van een Belg: Roger De Coster.

De jaren '80 stonden ook synoniem voor de opmars van nieuwe disciplines. De Supercross deed z'n intrede in Europa en dankzij de Dakar-rally werden ook woestijnraces razend populair.  Zelf meerijden gebeurde ook massaal in strandraces en marathon-enduro's, ook een nieuw fenomeen. Ook de intrede van de Supermotard - of moeten we toch Superbiker zeggen? - was dat.

 

Met de '80's week' neemt De Motorsite jullie een week lang terug naar dat decennium. Een decennium van excessen,  kitsch maar ook durf. Een tijdperk van triomfen maar ook tragedies. Hopelijk genieten jullie evenveel na van de jaren '80 als wij dat deden bij het samenstellen van deze week.

Facebook comments