80's week: Het Motorsalon in de vroege jaren '80

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: FEBIAC

 

Velen onder ons maken jaarlijks de ‘pelgrimstocht’ richting Brussels Motorsalon. Elk jaar kan je je tijdens de maand januari in Brussels Expo vergapen aan de nieuwste modellen van vrijwel alle belangrijke constructeurs. Maar er was echter een tijdperk waarin dat niet zo was. In de jaren ’80 moest de Belgische motorliefhebber twee jaar geduld hebben om naar het Salon te gaan. Destijds werden de motorfietsen, én fietsen, enkel in de pare jaren tentoongesteld, samen met de auto’s. We nemen u in de galerij hieronder mee op een nostalgische trip naar de twee eerste Motorsalons van de Eighties, dat van 1980 en dat van 1982.

 

Met dank aan Stijn Van Cuyck van FEBIAC en het FEBIAC-Salonteam. 

 

1980:

De officiële salonaffiche

De plechtige opening van het Salon in 1980 door Prins Albert.

 

Proefzitten op een motorfiets van de Antwerpse 'zwaantjes'.

Een intussen vergane glorie: de snorfietsen van het Italiaanse Garelli.

Ook het Spaanse motormerk Sanglas (rechts vooraan) is ons ondertussen reeds lang ontvallen.

In de vroege jaren '80 was het BMW Motorrad-gamma slechts één fractie van wat het nu is.

 

Toen stonden ze al naast elkaar op het Salon: Peugeot en Suzuki. 

Ooit nog de grote broer van KTM, maar nu ook al lang verdwenen: het Oostenrijkse Puch.

Het oorspronkelijke MV Agusta liep in 1980 op z'n laatste benen.

Bij Honda stond de in Aalst geassembleerde Camino in de spotlights.

Ook in 1980 waren de Vespa's al populair.

1982:

De officiële salonaffiche.

Koning Boudewijn opent het Salon op 13 januari 1982.

De nieuwe Honda CB 750F Integra stal de show op de Honda-stand. 

 

 

Facebook comments