8 trends voor 2018: 2. De opmars van de airbagvest

In een tijdperk waar alles veiliger moet ontsnapt ook de motorsector niet aan deze maatschappelijke evolutie. Sinds vorig jaar moeten volgens een Europese richtlijn alle motorfietsen van meer dan 125cc uitgerust zijn met een ABS-systeem. Daarnaast bouwen constructeurs steeds meer actieve veiligheidssystemen in. Denk maar aan tractiecontrolelaunchcontroleanti-slipperkoppeling en powermodi.

De evolutie van de passieve veiligheidssystemen verloopt een stuk minder zichtbaar. Uiteraard zijn helmenen lederen motorpakken geĆ«volueerd ten opzichte van een decennium geleden, maar die evolutie was een stuk minder opvallend. Daar zou nu weleens verandering in kunnen komen door de airbagvest.

 

Geen gimmick

Nieuw is die airbagvest overigens niet. Gerenommeerde motorkledingfabrikanten als Alpinestars en Dainese werken al meer dan een decennium aan een airbag-systemen voor hun lederen racepakken. Die technologie is de laatste jaren pas naar de productie-kledij - de pakken die u en ik kunnen kopen - doorgestroomd. Een merk als het Franse Helite biedt zelfs al enkele jaren een airbagvest aan die je boven je motorjas of -pak kan dragen. Een andere Franse fabrikant, Ixon, komt net als Alpinestars nog dit jaar met een airbagvest die onder een motorpak gedragen kan worden.

Dat zo'n airbagvest zeker geen gimmick is, maar wel een potenteel levensreddend onderdeel van de motoruitrusting, bleek tijdens het afgelopen Motorsalon uit de getuigenis van een lezer. De lezer in kwestie had een zwaar ongeval gehad met z'n Gold Wing en liep daarbij een gecompliceerde bekkenbreuk op. Toch voegde hij er aan toe dat het zonder de (Helite) airbagvest die hij droeg nog veel erger had kunnen uitdraaien voor hem.

Voortrekkersrol voor Motorsport

Ook in de racerij heeft men ondertussen de deugdelijkheid van airbagvesten leren appreciĆ«ren. In zoverre zelfs dat de raceoveralls van de piloten uit alle GP-klassen vanaf dit jaar met een airbag-systeem moeten uitgerust zijn. Een behoorlijk straffe maatregel als je weet dat niet alle fabrikanten van lederen raceoveralls over modellen met ingebouwde airbag-systemen beschikken. Rijders die dus niet met een raceoverall van Alpinestars of Dainese rijden zullen op zoek moeten naar een alternatief zoals de airbagvest van Ixon of die van Helite.

Het mag duidelijk zijn dat deze airbag-regel in de GP's, over afzienbare tijd - volgend jaar? - ook  z'n intrede in het WK Superbike, het WK Endurance en de nationale Wegrace-kampioenschappen zal doen. Bovendien zien we op langere termijn het airbag-systeem ook toegepast worden in de verschillende baansport- en off-road-takken van de Motorsport. Eens te meer speelt de Motorsport opnieuw een voortrekkersrol in de verspreiding van een systeem dat motorrijden veiliger maakt. Dat wat ook al het geval met radiaalbandenschijfremmenintegraalhelmen en een aantal andere actieve en passieve veiligheidssystemen die we anno 2018 als doodnormaal beschouwen.

Geschreven op 30 januari 2018
© Motoren & Toerisme