2019 New Metal: Honda CRF450L

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Honda

 

Competitieve enduromachines vind je momenteel niet in het Honda-gamma terug en dat blijft ook volgend jaar zo. Niettemin krijgt de kleine CRF250L er vanaf volgend jaar een grote broer bij, de CRF450L. Net als de kwartlitervariant is die CRF450L in de eerste plaats een machine waarmee je op straat kan rijden. Desgewenst kan je er ook een grindpad, of een karrenspoor op meepikken. Honda noemt de CRF450L dan ook terecht een zogenaamde ‘dual-purpose’machine. Je kan hem inderdaad op twee erg uiteenlopende terreinen inzetten.  De man die het CRF450L-project leiden noemt de machine zelfs de trailversie van de CRF450L crossmotor. De L staat hierbij voor ‘Legal’, of beter gezegd straatlegaal.

Met standaarduitrusting van de Honda CRF450L mag er best zijn met componenten zoals een Showa upside-down voorvork, Showa schokbreker en een crossstuur van het Britse kwaliteitsmerk Renthal.

 

Met een piekvermogen van op de kop af 25 pk en een maximaal koppel van 32 Nm zijn de prestaties van de CRF450L echter in de verste verte niet met die van de CRF450R te vergelijken. Maar Honda koos er dan ook voor om een soepele motor met zesbak te ontwikkelen die aan alle toerentallen berijdbaar blijft.  De 449 cc eencilinder motor huist in een aluminium kokerbalkframe. Grotere radiatoren met een extra ventilator staan in voor de koeling van het viertaktblok.

Een nummerplaathouder, LED-verlichting en een zijstandaard maken de CRF450L ook geschikt voor dagelijks gebruik in stadsverkeer. 

 

De machine heeft een drooggewicht van 130.8 kg en een tankinhoud van 7,6 liter. Daarmee is de benzinetank van de 450 1,3 liter groter dan die van de CRF250L. De machine combineert een 21-duims voorwiel met een 18-duims achterwiel. Showa tekende voor het veringpakket met vooraan een 49 mm upside-down voorvork met stalen veren en achteraan een enkele schokbreker die met Honda’s vertrouwde Pro-Link-systeem aan de achterbrug is bevestigd. De zadelhoogte van 940 mm zou voor een aantal rijders wel een drempel kunnen zijn en dat zowel letterlijk als figuurlijk. De CRF450L is volledig voorzien van LED-verlichting en een zijstandaard. 

 

 

Facebook comments