WorldSBK JEREZ: feestje voor Rea uitgesteld, Sofuoglu (SSP) en De Rosa (Stock1000) wel gevierd.

 

Temperaturen van minstens 25° onder de Zuid Spaanse zon, een uitgelaten vakantiesfeertje en een prachtig circuit. Wat wil een mens nog meer? Spannende races zien uiteraard! Dlaatste manche op Europese bodem loste die verwachting in. In de Stock 1000 en de Supersport werden de kampioenen gekroond, maar zouden we nog 2 weken moeten wachten om de 2016-kampioen te vieren? 

 

WorldSBK: Met nog 100 punten te verdelen kon Rea bogen op een voorsprong van 48 eenheden op Sykes, die er op zijn beurt 33 meer telt dan Davies, het zou dus al heel erg raar moeten lopen mocht de Noord-Ier zich niet voor de tweede opeenvolgende keer tot wereldkampioen mogen kronen. Sykes ging er van in de vrije trainingen hard tegenaan, terwijl Rea problemen kende met de traction control en met een negende plaats ternauwernood superpole 2 haalde. Toch mocht hij uiteindelijk plaatsnemen op de eerste startrij, voor Guigliano maar na zijn teammaat, die een absolute wereldtijd van 1'39.190 neerzette. Ter vergelijking: in de MotoGP realiseerde Rossi er dit jaar de pole in 1'38.736...

 

De zaterdagrace kende een weinig verrassend verloop, Sykes en Rea gingen er meteen loeihard tegenaan, waarbij Rea wijselijk de eer aan Sykes liet, nu onderuitgaan kon nefaste gevolgen hebben! In de vierde ronde werden beiden echter uitgeremd door een andermaal strak en foutloos rijdende Davies, die een voorsprong van een dikke 3 seconden op Sykes wist uit te bouwen, nog eens 4 seconden later bolde Rea over de meet. Het leidende trio was geen partij voor de achtervolgers, waarbij de Honda's, met respectievelijk Hayden en Van Der Mark, nog het dichtst in de buurt kwamen. Guigliano, Lowes, Forès en West gingen onderuit, terwijl Guintoli met een zesde stek terug een betere beurt maakte dan ploegmaat Lowes. Camier, Torres, Reiterberger en Brookes vervolledigden de top 10. 

 

In de zondagrace liet Davies er geen enkele twijfel over bestaan wie er de laatste paar manches dé patron van het veld is. Van start tot finish kon hij op geen enkel foutje betrapt worden, om uiteindelijk bijna 6 seconden voor Rea over de meet te bollen. Rea en Sykes hadden het ook te druk met elkaar, Rea deed ditmaal geen toegevingen en wist Sykes nipt af te houden. Het werd toch nog spannend voor de titelviering, Nicky Hayden kroop namelijk beetje bij beetje dichterbij doch strandde op 7/10 den van Sykes. Break even dus voor de KRT-mannen, de kloof bedraagt dus nog steeds 48 punten, behoudens zwaar fysisch of technisch leed zal Rea zich dus in Qatar tot kampioen mogen kronen. Guintoli, Van Der Mark, Lowes, Torres en West vervolledigden ditmaal de top 10. Toch jammer dat we Guintoli volgend jaar zullen moeten missen, al doen de geruchten de ronde dat hij een tweede MV Agusta zou bemannen! 

 

De supersportrace moest voor Sofuoglu een formaliteit betekenen, 42 punten voorsprong op teammaatje Krummenacher betekent dat de Turk er al heel hard zou moeten afstappen om zijn vijfde titel te mislopenToch werd het een allesbehalve saaie wedstrijd. In eerste instantie had Sofuoglu het meest af te rekenen met Krummenacher, die in de vierde ronde zelfs de leiding overnam. Eigenaardig genoeg had hij voorheen, met duidelijke handgebaren, aan Kenan duidelijk gemaakt dat er hem iets niet zinde, daar zullen ze bij Puccetti niet kunnen mee lachen! Blijkbaar werd de stress hem echter teveel, want even nadien ging hij roemloos onderuit met een lowsider. Over dé man van de 2 vorige wedstrijden, Niki Tuuli, hebben we het nog niet gehad. De jonge Fin wist, na de val van Krummenacher Sofuoglu bij te benen, waarna het stuivertje wisselen werd tot  Sofuoglu in de eindfase een kloofje wist te slaan. Tuuli andermaal tweede dus, bovendien is er nu al sprake dat het Kalio-team, wellicht met de nieuwe R6, een permanente entry in deze klasse zou krijgen, mooi zo! Terloops gezegd: het lijkt dus een feit dat de SSP600 zal blijven bestaan en dat de voor 2017 voorziene SSP300-klasse eerder een uitbreiding zal betekenen van het schema. Het Honda-duo Smith-Jacobsen finishten kort na Tuuli, voor Bassani die zich verzekerde van de titel in de FIM European Supersport (ESS) categorie. De jonge Bassani had het gans de race aan de stok met een teleurstellende Jules Cluzel, die evenwel nadert tot op 3 punten van Krummenacher, zo hebben we in deze klasse toch nog iets om naar uit te kijken in Qatar!     

 

Nog veel spannender moest het worden in de Stock 1000, waar Mercado, voor de start van de finale race, amper 6 puntjes voorsprong telt op De Rosa. Kon de Argentijn, na 2014, andermaal de titel binnenhalen op de Aruba.it-Panigale of kon De Rosa op de S1000RR van Althea BMW in extremis nog stokken in de wielen steken? Het antwoord is ja, al werd dit niet beslist tijdens maar voor de wedstrijd, het is namelijk zo dat zijn Panigale reeds tijdens de verkenningsronde de geest gaf en niet meer aan de praat kon gekregen worden, er is ook geen reservemachine voorzien, vandaar. Een anticlimax dus, al zagen we wel een best spannende race. Wildcard én polesitter Maximilian Scheib, een 21-jarige Chileen, wist Lucas Mahias met 89 100/sten te verslaan. Mahias had rondenlang strijd geleverd met Toprak Razgatlioglu. Scheib is momenteel runner-up in het CEV-Repsol kampioenschap en wordt beschouwd als een van de grootste talenten van de laatste jaren. Tweemaal feest voor BMW dus, Scheib met de zege voor Berlclaz Racing by MotoXracing en de titel voor Raffaele De Rosa. 

 

In Jerez werden ook de constructeurstitels uitgereikt, Kawasaki werd gevierd bij de Superbikes en de Supersport, Ducati haalde het in de Superstock1000. 

Binnen 2 weken wordt, na de manche in Qatar, het WSBK 2016 afgeblazen.

 

Main image: Davies lukt andermaal de dubbel!

Volledige uitslagen en standen: www.worldsbk.com 

Foto's: www.worldsbk.com 

 

Patrick Leus.

 

 

Facebook comments