WORLD SBK MAGNY COURS: DAVIES TOP, TAL VAN VERRASSINGEN!

Met nog 3 manches te gaan leek het erop dat de spankracht in het WSBK een beetje zoek was. Gelukkig voor de fans draaide het helemaal anders uit, tijdens alle wedstrijden kregen we bloedstollende duels te zien met tal van verrassende wendingen! 

World SBK: bij de eerste race speelde de bandenkeuze een grote rol, de ene koos voor "intermediate", de andere voor "full wet", de andere voor een combinatie van de 2. Het was Sykes die, met Rea in zijn kielzog, gedurende 8 van de 21 ronden het veld aanvoerde, op de hielen gezeten door een verrassende Camier op de MV Agusta. Leon kon even later, in ronde 10, zelfs het commando overnemen. Sykes en Rea maakten vervolgens de switch naar slicks, terwijl Camier en Savadori vooraan stuivertje wisselden. Hun keuze om niet te wisselen zou hen zuur opbreken, een gestaag oprukkende Davies op intermediates maakte namelijk een einde aan hun dromen, zij finishten respectievelijk als zevende en vijfde. Inmiddels konden Sykes en Rea net als –onder andere- Van Der Mark en Hayden, het potentieel van de slicks ten volle benutten. Nicky zou later met pech moeten opgeven. Van Der Mark, die al heel vroeg gewisseld had, bleef net buiten het bereik van Sykes en Rea en finishte tweede op 9.8 seconde achter Davies, die de gok gewaagd had om niet te wisselen. Blijkbaar gaan de intermediates op de Ducati veel langer mee want ook Forès wisselde niet en finishte mooi achtste op de Barni Ducati. Wild Card Mathieu Lagrive op de Pederchini Kawa wist zich verzekerd van een onverhoopte zesde plaats. Guintoli en De Angelis vervolledigden de top-10. 

 

De tweede reeks werd een zoveelste uitgave van de Sykes-Rea-Davies-reeks toen het trio, aangevoerd door een ontketende Sykes, zich op een droge piste en in een verschroeiend tempo loswerkte van de rest, aangevoerd door teammaat Rea. Lang leek het erop dat Sykes het zou gaan halen, maar dat was dan buiten de derde hond, ditmaal in de persoon van Davies, gerekend. Na 17 van de 21 ronden koos hij het hazepad, om uiteindelijk met 2 seconden voorsprong op Rea te finishen en zijn derde dubbel van het seizoen binnen te rijven! Sykes zag Rea dus in de slotfase voorbijstormen, en dat is slecht nieuws voor het kampioenschap. Tom wist dat hij vanaf nu alles moest winnen om nog een kans te maken op de titel maar vergaarde, net zoals Rea, 32 punten dit weekend. Met nog 4 races te gaan blijft er dus onveranderd een gapende kloof van 48 punten. The Grinner zal dus naar alle waarschijnlijkheid aan het kortste eind trekken maar kan het volgend jaar opnieuw proberen in dezelfde configuraitie, er zijn er die met minder moeten tevreden zijn, vandaar wellicht dat de KRT-rijders zich terug beste maatjes tonen! Terug naar de race nu, waarin Camier als vierde strandde op 9 seconden, voor een al even tevreden Van Der Mark. De tweede helft van de top-10: toptalent Savadori, die zich andermaal positief liet opmerken en er ditmaal wel bleef opzitten, Torres die de BMW nog eens in beeld bracht, Guintoli, die zich, na blessureleed, andermaal sneller en constanter toont dan zijn ploegmaat Lowes, Hayden die een rotweekend kende en ongetwijfeld uitkijkt naar volgend seizoen op de nieuwe Blade, en Forès, andermaal mooi in de punten.  

 

WorldSSP: heel af en toe duikt er eens een naam op die we wel moeten onthouden, van wie we ongetwijfeld nog veel gaan horen. Ditmaal gaat het om Niki Tuuli, de 20-jarige Finse wild-card rijder op de Yamaha R6 van het team van Mika Kalio. 2 Weken geleden werd hij, bij zijn eerste optreden, reeds tweede na Sofuoglu en ditmaal wou hij het duidelijk nog beter doen! Tijdens een weergeloos gevecht met Cluzel en Badovini wist hij zich tot aan het wiel van leider Sofuoglu te werken en hierbij zette hij droogweg ook de snelste wedstrijdronde neer! Vervolgens wist hij Kenan zodanig onder druk te zetten dat deze in de elfde van de 19 ronden met een lowsider werd uitgeschakeld en de viering van zijn zesde wereldtitel dus met een paar weken uitgesteld zag. De strijd ging dan onverminderd verder, tot hij in de absolute eindfase uitgeremd werd door Cluzel, om uiteindelijk te stranden op 0.24 seconde, ook al omdat hij een sterk aandringende Badovini moest weten af te houden. Bassani wist de vierde plaats binnen te rijven en dikt zijn voorsprong in het ESS aan. Krummenacher vervolledigde de top 5 en zit waarschijnlijk al in gedachten op de Pucetti ZX-10 die hem voor volgend jaar toebedeeld werd. Cluzel is, met nog 2 manches te gaan, wel genaderd tot op 13 punten en zal er alles aan doen om vice-kampioen te worden. Andere achtervolgers, PJ Jacobsen en Gino Rea, gingen onderuit.  

 

In Stock1000 FIM cup zagen we opnieuw een wild-card rijder de verenigde concurrentie op een hoopje rijden. Lucas Mahias, pas 27, wereldkampioen endurance 2016 en van alle markten thuis, hoeft natuurlijk geen introductie meer. Het Pata Yamaha Official Stock Team mag zich, terwijl het succes bij de Superbikes maar uitblijft, gelukkig prijzen dat de Franse hardgaander hen, na Misano, andermaal op het hoogste schavotje brengt. Mahias controleerde de wedstrijd en reed de tegenstand op 3.6 seconde. Razgatlioglu werd tweede, na een bewogen race wist de Turk De Rosa te remonteren. Vervolgens waren Tamburini en Guarnoni de enigen die binnen de 10 seconden van Mahias wisten te finishen. Leider in het kampioenschap, de Argentijn Mercado, bolde slechts als zevende over de meet en ziet De Rosa tot op 7 punten naderen. Binnen 2 weken zal het er in Jerez erop of erover zijn voor de Althea BMW-rijder, we kijken er naar uit!  

 

Conclusie na het weekend: de Fransen hebben na Magny Cours meerde redenen tot feesten, de prijzen zijn nog niet gedeeld, KRT krijgt meer en meer tegenstand, en vooral: het WSBK leeft!   

 

Foto's en resultaten:  http://www.worldsbk.com/en/

Main image: podium SSP; vlnr: Tuuli, Cluzel, Badovini. 

 

Patrick Leus.

 

  

 

  

 

           

 

 

Facebook comments