Terug naar de Heimat: BMW Motorrad Days

Een renner voelt zich steeds op z’n best wanneer hij zich kan tonen in zijn eigen regio. Elk putje en bultje in het wegdek kent hij als zijn broekzak en dat levert hem als het ware een geografisch voordeel op tegenover de concurrentie. Dit jaar rijden we onze muziekroutes met de motoren uit de BMW Heritage reeks. We wilden dan ook eens uittesten of de R NineT Urban G/S zich als ‘régional de l’étape’ in zijn sas voelt in Bayern, zijn Heimat.

 

Tekst & foto’s: Jochen Scheire

 

“Kijk papa, de bergen!” was de enthousiaste kreet die ik als kind slaakte wanneer ik tijdens een veel te lange autorit, op de achterbank Donkey Kong spelend, eindelijk onze vakantiebestemming in het vizier kreeg. Vanaf dan kon het geluk niet meer op, de Nintendo werd opzij gelegd, alle aandacht ging nu uit naar de majestueuze Alpen, de volgende dagen het decor van een prachtige vakantie.

 

Het kind in mij

Hoe raar het ook mag klinken, ik heb dat gevoel nog steeds. Telkens ik met de motor, de wagen of het vliegtuig de eindbestemming in zicht krijg, ontwaakt het kind in mij. Ik weet immers dat die eindbestemming zeer bewust gekozen is, met als doel er een leuke tijd te gaan beleven.

Eindbestemming van deze uitstap zijn de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen. Ik kan een BMW R NineT Urban G/S ophalen bij het hoofdkantoor van  BMW in Garching, vlakbij München, om ermee naar de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen te rijden. In de loop van het weekend kan ik de Urban G/S ook meenemen op een tripje door zijn eigen streek, Beieren. Garmisch-Partenkirchen ligt zo’n 130 kilometer zuidelijker dan München en we rijden er langs de kleinst mogelijke baantjes naartoe.

Een eerste rustpauze wordt ingelast in het schilderachtige dorpje Aying. Wat je meteen opvalt wanneer je dit plaatsje binnenrijdt is een meer dan uit de kluiten gewassen meiboom die zijn stempel drukt op het centrum van het dorp. Zo’n meiboom wordt opgericht op 1 mei om de vruchtbaarheid van dieren, akkers en mensen af te dwingen. In de meeste regio’s in Duitsland wordt de boom na een maand terug afgebroken, in Beieren blijven de meibomen een jaar lang staan.

Ik besluit in Aying iets te eten op een gigantisch terras dat overladen is met dorpelingen in traditionele klederdracht. In Beieren zijn dat Lederhosen voor de mannen en Dirndls voor de vrouwen. Als buitenstaander lijkt dit een beetje carnavalesk, hier is het de normaalste zaak van de wereld. Het heeft wel iets. We eten een soep die typisch is voor de streek. Bouillon met eieren, spek en brood. Eenvoudig en lekker en het houdt de Lederhosen alvast op hun plaats.

Garmisch-Motorkirchen

Tot in Aying was het vooral zaak een weg te banen rond München, vanaf daar worden de wegen uitdagender voor motorrijders. De volgende stad op onze weg richting het mekka voor skispringers is Bad Tölz. Hier houden we geen halt, want vlak voor we Bad Tölz binnenrijden zien we de Alpen opdoemen aan de horizon en zitten we in het zadel te popelen om zo snel mogelijk naar dat motorparadijs te snorren. M’n kinderhart slaat een slagje over, ik mompel stilletjes:”Kijk papa, de bergen.”

Na het passeren van de Walchensee rij ik Garmisch-Partenkirchen binnen. Dit weekend verwachten ze hier op de BMW Motorrad Days 40.000 motorrijders en het voelt een beetje aan alsof ik de R NineT Urban G/S heb thuisgebracht bij z’n broers, zusjes, neefjes, nichtjes, ouders en grootouders. Ik parkeer de tweewieler tussen z’n familie en ga zelf op ontdekking in deze immense, geïmproviseerde motorstad. Vooraleer je het hart van het evenement bereikt passeer je talrijke motorparkings en campings waar de meest avontuurlijke bezoekers hun tenten voor het weekend hebben opgeslagen. Kilometers in de omtrek blijkt geen enkele hotelkamer meer beschikbaar. Garmisch-Partenkirchen is bij het brede publiek vooral bekend voor het schansspringen op 1 januari, dit weekend kunnen ze de naam van het dorp gerust veranderen in Garmisch-Motorkirchen. Overal waar je kijkt zie je motorfietsen, het lijkt wel alsof ze het dorpje hebben overgenomen.

Het ‘festivalterrein’ zelf kan worden beschouwd als een uit de kluiten gewassen motorbeurs waar je alles kan vinden om je BMW te pimpen, te tunen en te onderhouden, daarnaast  zijn ook tal van reisorganisatoren aanwezig en BMW zelf toont in een megatent alle modellen en accessoires die het Beiers merk momenteel aanbiedt. Naast de standjes wordt ook heel wat randanimatie voorzien. Zo is er in de ‘Arena’ om de paar uur een stuntshow en worden er nieuwigheden van BMW voorgesteld. Met de Motodrom is er een heuse ‘Wall of Death’ aanwezig waar gekkerds enkele keren per dag met oude Indians, en voor de gelegenheid met BMW R25’s, kriskras door mekaar hun kunsten vertonen op een verticale wand. Waanzin…

 

Alpenrock

Rond zeven uur ’s avonds opent een reusachtige biertent waar je tot ruim voorbij middernacht kan eten, drinken en dansen. De feestelijkheden wordt ingeluid door de Musikkapelle van Garmisch-Partenkirchen. De leden van de fanfare zijn stuk voor stuk gekleed in typische Beierse klederdracht: lederhosen, kniehoge sokken en een alpenhoed versierd met een pluim, gemaakt van de baard van een gems. Vroeger werd zo’n pluim op de hoed gespeld als jachttrofee, tegenwoordig koop je deze gewoon in de winkel en weerspiegelt de grootte van de pluim je status binnen de groep.

Middenin de tent brengt de muziekgroep een medley van traditionele Beierse muziek. Een dertigtal muzikanten blaast met jachthoorns, trompetten, tuba’s en andere blaasinstrumenten het feestje op gang, begeleid door een zestal groepsleden die met luide klappen van een zweep het ritme lijken aan te geven.  Je zou dit kunnen bestempelen als ‘hoempapa’ of ‘billengeklets’, maar dat doet deze traditie oneer aan. Het is leuk om te zien dat men hier nog respect heeft voor de gebruiken van de voorouders, er is namelijk niets mis met een beetje respect voor je culturele achtergrond.

Wanneer de Musikkapelle moet plaatsmaken voor een modern coverbandje is het de hoogste tijd om een pintje te bestellen en iets te eten. Tot mijn verbazing worden bier hier standaard geserveerd in een kruik van een liter, na twee pintjes is het dus de hoogste tijd om te gaan slapen terwijl de meute aan het dansen gaat. Morgen is het zaterdag en verwachten ze op de BMW Motorrad Days veruit het meeste volk, reden genoeg om ietwat op tijd het bed op te zoeken zodat we morgen met een frisse kop van het motorspektakel kunnen geniet

 

Einzelgänger

Zaterdagochtend is het inderdaad nog een stuk drukker op en rond het terrein dat het kloppend hart van het evenement vormt. Een blik op de nummerplaten van de motoren leert ons dat hier BMW-rijders uit zowat de ganse wereld aanwezig zijn. Opvallend veel Scandinaviërs, Italianen, Engelsen, maar ook clubs uit Maleisië, De Filipijnen, Japan, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten maakten de verplaatsing naar Garmisch, al dan niet met de motorfiets.

In de vroege namiddag staat de ‘Motorrad Korso’ op het programma. Een rondrit van zowat anderhalf uur waar 2.000 motoren aan deelnemen. Ik besluit om tijdens deze gezinswandeling de R NineT de sporen te geven voor een alternatief ritje in de regio.

Ik stippel een rondje uit van zo’n 120 kilometer door Bayern, met een klein uitstapje in Oostenrijk om zeker zoveel mogelijk stuurbaantjes mee te nemen. De eerste vijftig kilometer sturen we de R NineT door de Ammergauer Alpen, gelegen op de grens van Beieren en Tirol. Deze streek is vooral bekend voor twee immense kastelen die je er terugvindt: Schloss Linderhof en Schloss Neuschwanstein. Ik wil vandaag vooral rijden en laat deze toeristische trekpleisters links liggen. Mocht je hier ooit zelf komen cruisen is het wel aan te bevelen om even de tijd te nemen voor een bezoek aan minstens één van deze kastelen.  

 

Gevaar voor krampen

Blijkbaar ben ik niet de enige die de BMW Motorrad Days even heeft verlaten om hier een beetje te toeren. De eerste kilometers salueer ik plichtsbewust naar elke motor die ik op de weg kruis, na een tijdje besef ik dat dit niet vol te houden is. In tegengestelde richting passeert me een quasi ononderbroken lint motorrijders. Iedereen blijven groeten zou tegen het einde van de rit ongetwijfeld garant staan voor een kramp zonder weerga in de linkerarm.

Ik verlaat Beieren langs de Ammergauer Alpen om zo Tirol binnen te rijden. Hoewel we nu eigenlijk de thuisgrond van de BMW R nineT hebben verlaten blijft hij zich bijzonder goed in zijn nopjes voelen op de brede, kronkelende bergwegen. De weg langs de Plansee is het moosite stukje Oostenrijk dat we passeren. Dit zes kilometer lange meer speelt een grote rol in de opwekking van elektriciteit in de streek en is ook een belangrijke toeristische trekpleister. Je kan er naar hartenlust zwemmen en bootje varen, niet onaangenaam bij temperaturen rond de 30 graden vandaag.

 

Zugspitze

Na de Plansee rij ik terug richting Duitsland en de horizon wordt gekenmerkt door één hoge bergtop. De Zugspitze is met z’n 2.962 meter de hoogste berg van Duitsland en de rest van de route maak ik eigenlijk gewoon een ommetje rond de berg tot in Garmisch-Partenkirchen. Vlak voor het binnenrijden van Garmisch probeer ik zo dicht mogelijk bij de top van de Zugspitze te geraken, maar hoger dan de Eibsee, een meer op een hoogte van een duizendtal meter, geraak je niet. Wil je toch naar boven, om er ondermeer een wandeling te maken langs de twee gletsjers die bovenaan de berg gelegen zijn, dan kan je dat doen met een lift vanaf de Eibsee of met een treintje vanuit het centrum van Partenkirchen. Ik haast me echter snel naar beneden, terug naar de BMW Motorrad Days. Seffens gaat de feesttent immers terug open.

Bye Bye Bayern

Terug aangekomen op het BMW-feestje is de feesttent volledig volgelopen en ik laat me gedwee nog een avondje onderdompelen in de gemoedelijke Beierse BMW-sfeer. Morgen rest ons nog enkel onze compagnon de route terug naar huis te brengen in Garching. Ik heb er de voorbije twee dagen met volle teugen van genoten om met de Urban G/S door de streek te rijden waar hij het levenslicht zag en iets zegt me dat hij het als ‘régional’ zelf ook best aangenaam vond om doorheen z’n geboortestreek te worden gestuurd.

 

Dit artikel verscheen voor het eerst in het augustnummer van Motoren & Toerisme. Wil je het augustusnummer nabestellen? Surf dan naar onze tijdschriftenwinkel.

Facebook comments