Techniek: Ducati Desmosedici Stradale

“Het is met uiterste trots dat we dit technologische hoogstandje onthullen. Het vertegenwoordigt de start van een nieuw tijdperk in onze onderneming, die de wilskracht en vastberadenheid onderlijnt om te investeren in nieuwe producten”, vertelde Claudio Domenicali, CEO van Ducati, tijdens de presentatie van de Desmosedici Stradale. “Dit motorblok benadrukt ook de nauwe samenwerking tussen Ducati Corse en het ontwikkelingsteam van onze productiemotoren. Het bewijst hoe cruciaal racing kan zijn in de ontwikkeling van productiemotoren. Op 5 november om 21u CET tijdens de Ducati World Premiere 2018, zullen we de nieuwe Panigale V4 onthullen, een gloednieuwe motor aangedreven door dit uitzonderlijke motorblok”.

Hoewel het Desmosedici Stradale motorblok perfect afgestemd is voor het circuit, is het ook ontwikkeld om aan de behoefte te voldoen voor iemand die alleen op de openbare weg rijdt. Een voorbeeld hiervan is : om maximale middentoerengebied koppel te realiseren, essentieel voor een positieve openbare weg ervaring en een “punchy” koppel en vermogen te hebben bij lager toerental heeft het motorblok een iets hogere cilinderinhoud dan zijn MotoGP tegenhanger ( 1103 cm³ om precies te zijn). De vermogensafgifte van het Euro 4 motorblok overschrijdt de 155 kW (210pk) bij 13.000 rpm met een maximum koppel wat hoger is dan 120 Nm (12.2 kgm) van 8.750 tot 12.250 rpm. 

 

Een R-versie met een cilinderinhoud van minder dan 1000 cc – die meer toeren draait en speciaal bedoeld  is voor het circuit – is op dit moment in vergaande ontwikkeling. Dit motorblok zal de basis zijn voor de homologatie-versie voor het Superbike kampioenschap, waar het zal worden geïntroduceerd in het seizoen 2019 seizoen (één jaar na de lancering van de straatversie zoals gebruikelijk bij Ducati).

 

Zoals bij de race-Ducati’s, zal de krukas tegengesteld draaien. Dit reduceert het algemene gyroscopisch effect en zal de motorfiets sneller en lichtvoetiger maken bij het sturen. De kruktappen zijn 70° verzet, zoals de Desmosedici GP, dit zorgt voor een Twin Pulse ontstekingsvolgorde welke een hanteerbare vermogensafgifte genereert en de bochtentractie optimaliseert (“Big Bang” effect). De ontstekingsvolgorde geeft ook de Desmosedici Stradale een uniek typerend geluid.

 

De 90° V4-configuratie maakt het motorblok extreem compact, wat massacentralisatie en makkelijke plaatsing in de motorfiets mogelijk maakt. De Desmosedici Stradale is gemonteerd in het voertuig met de voorste cilinders onder een hoek van 42° ten opzichte van horizontaal, zoals de motorblokken in de MotoGP. Dit optimaliseert de gewichtsdistributie, geeft de mogelijkheid om grotere radiatoren te gebruiken en brengt het swingarmdraaipunt naar voren. Tevens zorgt deze configuratie ervoor dat de primaire onbalans wordt opgeheven zonder gebruik te maken van een balansas (wat toevoeging van gewicht en rotatiemassaverlies elimineert).

Links het MotoGP-blok, rechts de Stradale-versie van het Desmosedici-blok.

Zoals in MotoGP, is het motorblok ontwikkeld met 81mm cilinder boring. Deze maatvoering is het maximum toelaatbare binnen de MotoGP regels en is ook tevens de grootste in het 4-cilinder supersport segment. Gebruikmakend van dezelfde boring als het Desmosedici GP motorblok betekent dat de beide motorblokken bijna identieke inlaatflow delen (met andere woorden : kleppen, inlaatkelken en gasklephuizen, precies waar het vermogen wordt ontwikkeld).

 

Onnodig om te zeggen is dat het nieuwe motorblok is ontwikkeld rondom het Desmodromische systeem, een sleutelkarakteristiek wat er voor zorgt dat de Ducati prototypes de snelste zijn in de MotoGP. In dit hoogtoerig motorblok behaalt het 'Desmo-systeem' een niveau van verfijning, lichtheid en compactheid zoals nog nooit is gezien op een Ducati.

 

Variabele inlaatkelkhoogte is een primeur voor een Ducati fabrieksmotor, het optimaliseren van de cilindervulling bij alle toeren geeft een significant voordeel bij vermogensafgifte en gebruik. Het brandstofsysteem maakt ook gebruik van ovale gasklephuizen, elk uitgevoerd met twee injectoren: één boven en één onder de gasklep

 

Dit pakket van hoogwaardige technische oplossingen – absoluut uniek binnen het Superbike-segment – maakt de Desmosedici Stradale een uniek motorblok binnen de motorwereld.

Belangrijkste technische gegevens:

- 1,103 cm³ 4-cilinder 90-graden V

- Boring x slag 81 x 53.5 mm

- Compressieverhouding 14:1

 - Maximum vermogen meer dan 210 pk bij 13,000 rpm

- Maximum koppel meer dan 120 Nm van 8,750 tot 12,250 rpm

- Contra-roterende krukas

- Twin Pulse ontstekingsvolgorde, kruktappen zijn 70° verzet

- Euro 4-emissienormen

- Desmodromische ketting aangedreven timing met dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder

- Natte meerplaats koppeling met anti-patter servo

- Semi-droge carter smering met 4 oliepompen: 1 opvoer en 3 terugvoer

- Brandstofsysteem met 4 ovale gaskleppen (52 mm diameter equivalent) en variabele inlaatkelken

- 6-versnellingsbak met DQS up/down systeem

- 24,000 km “Desmo-service” onderhoudsinterval

 

Facebook comments