Rij-indruk Suzuki GSX 250 R

We mochten de GSX 250 R gaan testrijden in Nederland, de dag nadat Oranje definitief werd uitgeschakeld voor het WK voetbal in Rusland volgend jaar. De avond van de wedstrijd tegen Zweden verzamelden we in een hotel in het Nederlandse Vaals. We moeten ons meteen excuseren bij onze Nederlandse lezers, maar voor een Belg is er weinig dat meer vermakelijk is dan de uitschakeling van het Nederlands elftal te beleven in het bijzijn van een horde Oranjesupporters. Blijkbaar blijkt het ooit zo succesvolle Nederlandse elftal momenteel niet meer in staat zich te meten met de wereldtop. Na de wedstrijd vroegen we ons dan ook meteen af of deze GSX 250 R in staat zou zijn om de strijd aan te gaan met al het Europees en Aziatisch geweld die dit segment momenteel domineert.

 

Tekst: Jochen Scheire         

Foto’s: Jonathan Godin

 

De Suzuki GSX 250 R wordt door de PR-machine uit Hamamatsu omschreven als een Urban Athlete. ‘Urban’ omdat hij vooral inzetbaar is voor stadsverkeer en ‘Athlete’ omdat hij zich in dit stadsverkeer moet manifesteren als een vlotte, lichtsturende kwartliter waarmee je zonder moeite overal als eerste aan het volgend stoplicht bent. Benieuwd of deze belofte wordt waargemaakt.

 

Sportief comfortabel

De typebenaming GSX-R slaat bij Suzuki traditiegetrouw op de meest sportieve paardjes uit de stal. Op de tank van deze kwartliter vind je als typebenaming echter niet GSX-R 250 terug, maar wel GSX 250 R. Het lijkt een kleine nuance, maar betekent een wereld van verschil. Deze motorfiets mag dan wel op een sportieve leest zijn geschoeid, er werden ook enkele compromissen gesloten om het de piloot zo comfortabel mogelijk te maken. Eén van die tussenoplossingen is de keuze voor clip-ons, maar dan wel iets hoger geplaatst, zodat je in een minder sportieve houding wordt gedwongen. Voorts voelt het zadel vrij comfortabel aan - waardoor je zonder zadelpijn een fiks aantal kilometers kan afleggen - en zijn de voetsteunen zodanig geplaatst dat de GSX 250 R zelfs voor uit de kluiten gewassen piloten nog best aangenaam aanvoelt. Wanneer je de de nieuwe Suzuki kwartliter voor het eerst ziet staan heb je dan ook niet meteen de indruk dat je met een klein, licht motorfietsje te maken hebt. De 250 R neemt veel karakteristieken over van de GSX-R reeks, maar zijn uiterlijk ademt iets minder testosteron uit dan zijn supersportieve broers en zussen. Je zou gerust kunnen stellen dat de GSX 250 R een 100 meter-loper is die zich is gaan specialiseren in de halve fond. Nog steeds gespierd en sportief, maar iets minder afhankelijk van pure kracht en explosiviteit, wat zijn uithouding dan weer ten goede komt.

 

Volwassen puber

Het motorblok ontleent de GSX 250 R aan de GW 250 Inazuma, maar verder hebben deze twee motorfietsen niet zo veel met mekaar gemeen. De GW 250 Inazuma, voor wie hem nog kent, was een lichte naked met eerder brave Bandit-trekjes. Met de GSX 250 R werd rond hetzelfde blok een motorfiets gebouwd die er allerminst karakterloos uitziet. De Inazuma, een puber met wat dons op de bovenlip, maakt in het Suzuki-gamma dus plaats voor deze bijna volwassen adolescent die om de andere dag met het scheermes aan de slag mag. Ook het motorblok werd uiteraard een beetje aangepast om te voldoen aan het karakter dat de GSX 250 R wil uitstralen. Omdat de ‘Urban athlete’ ten volle moet kunnen worden ingezet voor stadsgebruik werd gekozen voor een maximale vermogensafgifte bij lage toeren en in het middengebied. Hierdoor krijg je een erg vlotte acceleratie tussen 20 en 90 km/u. In het blok werden verder enkele aanpassingen gedaan aan de cilinderkoppen om te voldoen aan Euro4-normen. Dit alles zorgt ervoor dat de GSX 250 R theoretisch slechts 3,1 l/100km verbruikt. Tijdens een vlotte testrit doorheen Nederlands Limburg lag dit weliswaar ietsje hoger, maar je zal moeite moeten doen om aan een gemiddeld verbruik van 4l/100 km te komen.

Ook aan de verdere afwerking van deze Suzuki valt te zien dat je met een volwassen, goed uitgeruste machine te maken hebt. De 10-spaaks aluminum velgen zien er zeer netjes uit, vooraan werd gekozen voor een conventionele voorvork, achteraan zit een monoschock, beiden van KYB. In vergelijking met de Inazuma beschikt de GSX 250 R ook over nieuwe remschijven die beter moeten presteren. Achteraan vind je led-verlichting, vooraan wordt een standaard koplamp langs weerszijden bijgestaan door leds.

Op het mooie, duidelijke LCD-dashboard vind je alles wat je nodig hebt. Naast de snelheidsmeter, toerenteller en een klokje vind je een dubbele tripmeter, ODO-meter, versnellingsindicator en kan je per trip aflezen wat je gemiddeld verbruik is. Rechts bovenaan gaat bovendien een lampje oplichten wanneer je moet schakelen. De informatie op het dashboard wordt voldoende groot en helder weergegeven, wat al bij al bijdraagt tot de veiligheid, vooral in druk stadsverkeer. Dit ganse pakket zorgt ervoor dat de GSX 250 R wel degelijk een zeer volwassen motorfiets kan worden genoemd, vooral in zijn klasse.

 

Sturen bij de buren

We konden de GSX 250 R tijdens een korte maar bochtige testrit aan de tand voelen in Nederlands Limburg. Je verwacht dat je met een 250cc’tje met amper 25pk pas heel hoog in toeren een beetje plezier zal kunnen beleven, maar dat valt al bij al reuze mee. Vanaf pakweg 7.000 toeren voel je dat je alles krijgt wat het blok te bieden heeft. Uiteraard kan je de nozem uithangen door continu hoog in de toeren te rijden, maar in die laatste 1.500 toeren voor je tegen de begrenzer bij 11.000 omwentelingen aantikt, vind je niet echt een eindschot of een extra snuifje peper of zout terug. Doorheen de versnellingsbak schakelen gaat uiterst soepel en het blok produceert nergens onaangename trillingen of haperingen.

In de ruime omgeving rond Maastricht vind je tal van leuke bochten, waar de Soes zich allemaal heel makkelijk doorheen laat fietsen. Enig minpuntje zijn wellicht de Chinese IRC-banden waarmee deze motor is uitgerust. Niet dat we tijdens de testrit echt hinder ondervonden van de gemonteerde sloffen, maar op een motorfiets die voor de rest zo goed is uitgerust verwacht je eigenlijk rubber van een iets vertrouwder merk.

De enige momenten waarop je wat motorvermogen mist is bij de soms steile kuitenbijters die je hier toch en af toe over moet, maar gelet op de vele snelheidsbeperkingen beleef je hier wellicht meer motorplezier met een 25pk sterke 250cc dan met een pk-braker die je continu moet intomen.

De remmen doen hun werk naar behoren, maar voor iemand die echt supersportief wil rijden mogen de remklauwen misschien net iets harder in de remschijven bijten. hier voel je dat je met een GSX 250 R onderweg bent, en niet met een GSX-R 250.

 

Wereldkampioen?

Net zoals Nederland over een degelijk voetbalelftal beschikt, beschikt Suzuki met deze machine over een zeer degelijke 250cc motorfiets. De vraag is of de GSX 250 R de kwalificatiereeksen zou overleven mocht er een wereldkampioenschap bestaan voor lichte, sportieve motorfietsen. Dit zou willen zeggen dat de GSX 250 R het zou moeten opnemen tegen ondermeer de BMW G 310 R,  Kawasaki’s Ninja 300 en Z300, de KTM 390 Duke en Yamaha’s R3 en MT-03, om er maar enkele te noemen. Aangezien de Suzuki met z’n 5.599 euro niet echt goedkoop is, zal hij op andere troeven moeten rekenen om z’n mannetje te staan tussen zijn concurrenten. Die troef zou wel eens de degelijkheid van het pakket kunnen zijn, want hoewel deze Suzuki misschien niet beschikt over één aspect waarvan supporters gaan watertanden, is het pakket wel mooi uitgebalanceerd en vallen ook niet echt minpunten te bespeuren. Het zou niet de eerste keer zijn dat een solide ploeg voor een verrassing zorgt tegen een team Zuid-Amerikanen, die in het streven naar de perfecte dribbel af en toe vergeten om simpelweg efficiënt te zijn. Net daarom mag je deze GSX 250 R niet te snel afschrijven en kan hij misschien wel voor de verrassing zorgen.

 

De volledige versie van deze test lees je in het decembernummer van Motoren & Toerisme. Nog geen abonnee van M&T? Koop het decembernummer dan online in onze tijdschriftenwinkel.

 

Facebook comments