Reizen: De Champagne

Als je met een klassieke motor op stap gaat is het logisch om ook voor een klassieke bestemming te kiezen. Zo’n retro-naked houdt bovendien ook niet echt van lange snelwegetappes, dus het bereik  voor een reisuitstap blijft dan ook beperkt. De Champagne is een golden oldie in het gamma ‘motorstreken voor niet-kilometervreters’, en al bij al was het ook weer een hele tijd geleden dat we naar de streek van de oerbubbels trokken. Plaats om een voorraadje parelende wijn mee terug naar België te slepen heb ik niet op mijn hedendaagse CB, maar de Champagne is een regio waar enkel het rijden al meer dan voldoende plezier biedt. Die flessen gaan we nog wel eens halen met onze ruime gezinswagen.

Tekst: Tom Vander Sande,

Foto’s: Tom Vander Sande, Jelle Verstaen

 

Le of la champagne?

Het kan een vraagje zijn voor een flauw plezante quiz, in de trant van ‘le of la forelle’, maar in dit geval zijn de twee vormen juist. De naam van de wereldberoemde schuimwijn (le champagne) is immers bijna identiek aan de naam van de regio waar de feestdrank geproduceerd mag worden: la Champagne. Enkel het geslacht van het woord verschilt dus in het Frans en het gebruik van een hoofdletter. Voor de Fransen is die naamgeving overigens geen futiliteit, want ze hebben via wetten en gerechtelijke procedures bekomen dat enkel wijn specifiek uit die regio de naam champagne mag dragen. De cava’s , prosecco’s, vonkelwijnen en crémants van deze wereld mogen die vermelding dus niet voeren op hun etiket. Ook al worden ze op exact dezelfde wijze geproduceerd volgens de méthode champenoise, nu officieel bekend als méthode traditionelle (zie kader). Die assertieve strijd voor hun oorsprongsbenaming heeft de regio geen windeieren gelegd, want ondanks de groeiende populariteit van bijvoorbeeld de Spaanse cava blijft champagne het imago behouden van meest edele en verfijnde onder de bubbels. Geen kapitein zal het in zijn hoofd halen om een nieuw schip te dopen met Duitse sekt, enkel de beste champagne kan een voorspoedige vaart verzekeren. De prijzen van de champagnes en zeker van de bekende huizen zijn er dan ook naar, en ze blijven elk jaar stijgen.

 

Bubbel

Als consument is dat jammer, maar als toerist in de regio is dat enkel leuk. De ganse regio laat al dat champagnegeld immers lustig rollen en investeert in prachtige gebouwen en geweldige infrastructuur. De champagnehuizen proberen elkaar niet enkel te overtreffen in de fles, maar ook met hun prachtige domeinen en perfect onderhouden wijngaarden. Het lijkt wel alsof je er in een groengele bubbel van kalksteen en wijnranken rondzweeft. Zelfs het zwarte asfaltlint lijkt te genieten van een voorkeursbehandeling. Een echt motorparadijs dus. Maar eerst moet je er nog geraken natuurlijk. Zoals altijd zijn er twee opties: de korte pijn langs de snelweg, of een gulden middenweg over secundaire wegen. Wij hebben in dit geval maar twee dagen reistijd en kiezen op dag één voor een rechte route binnendoor en een rit huiswaarts vanuit Laon over de snelweg. Dat laatste is geen pretje op zo’n naked, maar we willen toch nog wat bochten kunnen meepikken op dag twee. Je kan natuurlijk ook omgekeerd te werk gaan en de route naar believen in de andere richting rijden. Met één druk op de muis is dat tegenwoordig gepiept. Epernay is sowieso een perfect plek om te overnachten, je zit er echt in het hart van de champagne en er zijn voldoende plekjes om de maag te vullen en het hoofd neer te vleien. 

 

 

De volledige versie van dit reisartikel lees je in het novembernummer van Motoren & Toerisme. Wie niet geabonneerd is op Motoren & Toerisme kan het novembernummer nabestellen via deze link:http://www.tijdschriftenwinkel.be/nieuwkomers/motoren-toerisme-november-2017.html

Facebook comments