MY 2018: MV Agusta F4 LH44

MV Agusta is weer helemaal terug! Dat blijkt uit een nieuwe samenwerking met gewezen wereldkampioen Lewis Hamilton. Het is een publiek geheim dat de Engelsman, net als nogal wat van z’n collega’s, een motorliefhebber is. Omdat het voor iemand met de status en uitstraling van Lewis Hamilton een ietsje meer ‘bling’ mag zijn, lag een partnership met een premiummerk als MV Agusta voor de hand. Hamilton en MV Agusta werkten al eens samen bij de realisatie van de Brutale Dragster RR LH44. Dit keer mocht het net ietsje meer zijn en viel Hamiltons keuze op MV Agusta’s topmodel de F4. 

De vrucht van die samenwerking heet MV Agusta F4 LH44 en is gebaseerd op de F4 RC. De F4 RC is een motorfiets die door MV Agusta zelf als de meest performante Italiaanse viercilinder wordt omschreven. De F4 RC is dan ook nauw verwant aan de WSB-machine die uit MV Agusta Reparto Corse’s werkplaats komt. Dankzij het Corsa Corta-blok - met iets grotere boring en iets kortere slag - beschikt de F4 RC over een maximaal vermogen van 205 pk. Op de F4 LH44 komt daar nog eens 7 pk bij. ‘Hamiltons versie van de F4’ produceert dankzij een kit - die bestaat uit een speciale ECU en een titanium uitlaatdemper - 212 pk!

Is het mechanisch gedeelte van de MV Agusta F4 LH44 indrukwekkend, dan is de motorfiets een ‘eyecatcher’. De stroomlijn is in Candy Apple Red uitgevoerd, terwijl het stalen buizenframe Pearl White is. De rode lak van de stroomlijn is overigens gebaseerd op inkt en is een primeur voor een MV Agusta. Zwarte graphics waaronder Lewis Hamiltons eigen Panther-logo maken het geheel af. 

Opvallend is dat die zwart kleur ditmaal ook doorgetrokken werd voor de veringcomponenten. En het wordt nog opvallender als je weet dat Öhlins - dat z’n onderdelen traditioneel van een gouden coating voorziet - voor die veercomponenten tekende. Maar voor de F4 LH44 wilden de Zweden voor één keer wel van hun eigen tradities afstappen. Met een Öhlins NIX 30 upside-down voorvork en een TTX 36 schokbreker, zit het wel goed wat de vering betreft. 

De hoge afwerkingsgraad werd op nogal wat vlakken doorgetrokken op de MV Agusta F4 LH44. Zo is het racezitje gelijk aan dat van de F4 RC, maar wel uitgevoerd in natuurleder en alcantara. Volgens MV Agusta kan het zadel van de F4 LH44 de vergelijking met de hoogste standaarden in de automobielindustrie makkelijk doorstaan. De kuipruit van gerookt (plastic) glas, is eveneens een primeur voor een MV Agusta. Daarnaast gebruikte MV nogal wat koolstofvezel in de stroomlijn. Ook geanodiseerde onderdelen, zoals een tankdop, gesmede velgen en wielbouten zijn op de F4 LH44 terug te vinden. 

Pirelli tekende voor de banden op de MV Agusta F4 LH44. Logisch, want naast een Italiaans bandenmerk is Pirelli ook de exclusieve leverancier van Formule 1-rubber. Achteraan kreeg de F4 LH44 een knoert van een Supercorsa SP (200/55 ZR 17), vooraan bedraag de bandenmaat 120/70 ZR 17.  Speciaal voor de F4 LH44 gaf Pirelli de Supercorsaro SP’s een rode zijwand. 

 

Meer detailfoto's van de schitterende MV Agusta F4 LH44 vind je in de galerij hieronder. Wie Lewis Hamilton zelf in actie wil zien op de F4 LH44 verwijzen we graag door naar onze speciale galerij met actiefoto's

 

Foto's: MV Agusta

Facebook comments