MY 2018: KTM Freeride 250 F

KTM pakt voor 2018 de viertakt-versie van de Freeride aan. Tot en met dit jaar stak er een 350cc motorblok in de Freeride. Vanaf volgend modeljaar is dat een 250cc eencilinder blok. We hebben het dan over het 250 F, dus viertaktmodel. KTM zette de Freeride destijds - het eerste model dateert alweer van zes jaar geleden - als goedkoper en laagdrempeliger alternatief voor de competitie-gerichte viertakt enduromachines van het merk. Met de switch van een 350cc naar 250cc metend motorblok doet KTM niet alleen aan down-sizing maar roeit het ook tegen de stroom in.

 

Voor modeljaar 2018 zet KTM dus de Freeride 250 F in de markt en kunnen we dus spreken van een flinke update. Daarbij werd niet geraakt aan de oorspronkelijke filosofie van een toegankelijke en handelbare enduromachine, die ook geschikt is voor trial-achtig werk.Naast een opfrissing van het uiterlijk met nieuwe graphics  omvat die update ook een nieuwe WP Xplor upside-down voorvork. Het stalen buizenframe onderging enkele wijzigingen en is nu lichter dan voorheen. Het drooggewicht bedraagt 99 kg.   Verder pakte KTM ook het motorblok aan. Dat werd compacter, lichter en korter. Het nieuwe blok is volgens KTM zo’n 20 mm korter dan het voorgaande. Op die manier wordt de massacentralisatie van de Freeride 250 F geoptimaliseerd. Qua karakter van het motorblok legt KTM nog steeds de nadruk op koppel dat voor een soepele en lineaire vermogensafgifte moet zorgen. Volgens KTM’s off-road marketingmanager, Joachim Sauer, hadden de ingenieurs veel lol bij het ontwikkelen van de Freeride 250 F. Met een inzetbaarheid die zowel trial-obstakels, endurowerk en woon-werkverkeer bevat mag KTM van een heuse allrounder gewagen.  

 

De nieuwe Freeride 250 F staat kortelings bij de KTM-dealer. Of KTM ook aan een vervanger voor de huidige 250cc tweetakt-versie van de Freeride werkt is niet duidelijk, maar wij gaan er alvast vanuit dat er een 250cc TPI-tweetakt-versie komt. 

 

Foto's: KTM Media

Facebook comments