Het sportlijstje Vijf voormalige GP-circuits

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Archief DeMotorsite

Een lijstje is nooit perfect, zeker niet als het over GP-circuits gaat. Uiteraard zijn er nog andere verdwenen circuits, buiten deze vijf, die het vermelden waard zijn. Denken we maar aan de Nordschleife van de Nürburgring of het circuit van Suzuka. Bovendien suggereren we geenszins dat al deze circuits terug op de GP-kalender moeten verschijnen. De Vijf hieronder opgenoemde circuits zijn simpelweg de verdwenen circuits waaraan de schrijver dezes de beste herinneringen aan overhield. 

 

5. Imatra (Finland)

Imatra is meteen het buitenbeentje in dit lijstje want het is als enige van deze vijf circuits een stratencircuit. Het stadje in het oosten van Finland, nabij de Russische grens, was van 1962 tot 1982 het decor van de Finse Wegrace GP. Het groeiend veiligheidsbesef, eerst bij rijders en later ook bij de FIM-officials maakte dat het circuit eind jaren '70 behoorlijk onder vuur kwam te liggen. Vooral wereldkampioen 500cc Barry Sheene vond Imatra niet op de kalender passen.  Begrijpelijk want een spoorwegovergang hoort niet op een GP-circuit thuis. Niettemin werden in Imatra enkele fraaie hoofdstukken in de Nederlandse motorsportgeschiedenis geschreven. In 1979 won de populaire privateer Boet van Dulmen er z'n eerste en enige 500cc GP. Een jaar later was landgenoot Wil Hartog aan het feest. De ervaring die ze op de eigen, Nederlandse stratencircuits hadden opgedaan kwam van Dulmen en Hartog wellicht goed van pas.

 

4. Laguna Seca

De nabij Monterrey in Noord-Californië gelegen Mazda Raceway, staat bij motorsportfans beter bekend als Laguna Seca. Het circuit verscheen in 1988 voor het eerst op de GP-kalender en bleef er op staan tot 1994. Ondanks het feit dat de Amerikanen in die dagen over een keure 500cc-toppers beschikten, had het circuit de grootste moeite om het budget voor een GP rond te krijgen. Bovendien was de Amerikaanse GP altijd beperkt geweest door het ontbreken van een behoorlijke infrastructuur waardoor teams vanuit tenten ipv pitboxen dienden te werken. Toen Laguna Seca in 2005 terugkeerde als de Red Bull US GP was dat probleem evenwel verholpen. Gezien de krappe paddock stond evenwel alleen de MotoGP-klasse op het programma, aangevuld met enkele klassen uit het AMA Superbike-kampioenschap. Schitterende secties als de aflopende en kronkelende 'Corkscrew' ten spijt - waar Valentino Rossi in de GP van 2008 op magistrale wijze Casey Stoner aftroefde - bleef het sprookje ook ditmaal niet lang duren voor Laguna Seca. Met twee andere Amerikaanse GP's - in Austin en Indianapolis - bleek de wedstrijd in Californië het zwakke broertje. Na de editie van 2013 verdween de Red Bull US GP in Laguna Seca dan ook definitief van de kalender.

 

3. Hockenheim

Vanaf de jaren vijftig was de in Baden-Württemberg gelegen Hockenheimring het decor voor de Duitse Wegrace GP. In de vooroorlogse jaren was het altijd de nabij Chemnitz gelegen Sachsenring geweest waarop die GP verreden werd. Maar na WOII lag dat circuit in de DDR. Hockenheim had een beurtrol met de Nürburgring, waar de GP op de beruchte Nordschleife verreden werd!  In de jaren '80 en '90, de hoogtijdagen van de tweetakt GP's, stond de Hockenheimring garant voor veel spannende GP's.  Dat kwam door de interessante lay-out van het circuit. De overgrote meerderheid van het publiek zat in het Motodrom, het stadion-gedeelte van het circuit. Die Motodrom bestond uit een lus met een scherpe haarspeldbocht, de Sachs Kurve en het start/finish-gedeelte. Maar het leeuwendeel van het circuit bevond zich in het bos. Twee snelle gedeelten - ieder onderbroken door een chicane werden door een derde chicane met mekaar verbonden. De slipstreamduels die Schwantz, Gardner en andere 500cc-coryfeeën in de bossen van Hockenheim uitvochten, behoren tot de beste en spannendste acties uit de geschiedenis van de Wegrace GP's!

 

2. Salzburgring

Sinds 2016 prijkt Oostenrijk terug op de MotoGP-kalender met de Red Bull Ring.  Tussen 1971 en 1994 werd de Oostenrijkse GP echter op de Salzburgring verreden. Het circuit ligt ten oosten van Salzburg, nabij de gemeente Hof(-bei-Salzburg) én op een boogscheut afstand van het Red Bull-hoofdkwartier in Fuschl(-am-See). De razendsnelle Salzburgring ligt in een bergvallei en bestaat eigenlijk uit twee rechte einden, die door twee lussen met mekaar verbonden zijn. Ook voor de Salzburgring goldt dat het een slipstream-circuit was. De uitremduels om als eerste de chicane in te gaan, waren dan ook om vingers en duimen bij af te likken. Maar midden jaren '90 werden de 500cc-machines gewoonweg te snel - Mick Doohan won de laatste GP op de Salzburgring met een gemiddelde snelheid van 194 km/u - en werd de stekker eruit getrokken. De Oostenrijkse GP verhuisde vanaf 1996 naar de A1-Ring (de vroeger Österreichring) maar zou daar maar twee jaar blijven.

 

1. Spa-Francorchamps

Dat we Spa-Francorchamps in dit lijstje op nummer 1 zetten spreekt vanzelf. Enerzijds omdat nogal wat GP-piloten het betreuren dat het circuit niet meer op de kalender staat, anderzijds omdat het circuit in de toekomst weleens terug op de kalender zou kunnen prijken. Maar laten we realistisch wezen, dan zullen er heel veel zaken moeten veranderen. Niettemin mogen we stellen dat het ontbreken van een nationale GP, de Belgische Wegrace en Motorsport in het algemeen geen goed heeft gedaan. In z'n verschillende gedaanten was het circuit van Spa-Francorchamps altijd één van de hoogtepunten op de GP-kalender. Spa-Francorchamps wisselt hypersnelle gedeelten af met snelle bochten en technische passages. En daarvoor alleen al hoort Spa-Francorchamps eerder op de GP-kalender dan een zielloze piste als Buriram...

Facebook comments