EICMA-Primeurs: Triumph

Een nieuwe Tijger! Dat is wat Triumph al wekenlang belooft in z'n teaservideo voor Eicma - en waar wij gezien onze Tiger Explorer XRx langeduurtester al een tijdje ijsberend naar lopen uit te kijken. De enkele details die we daar wisten uit te vlooien beloofden alvast veel goeds, en het merk uit Hinckley stelt niet teleur. Akkoord, een volledig nieuwe Tiger krijgen we niet te zien, maar gewoon van een update spreken zou ze ook oneer aandoen zijn. Ze, inderdaad, want zowel in de 800- als de 1200-reeks staan er vijf nieuwe/vernieuwde modellen op het menu. Of zes, als je in beide gevallen de Low-versie meetelt. Die zijn zoals steeds opgesplitst in een meer baangerichte XR-reeks en een voornamelijk op offroad toegespitste XC-serie. 

Volwassenen eerst, en dus beginnen we met de vernieuwingen aan de Tiger Explorer 1200. Op 't eerste zicht spot de kenner op alle versies meteen de aangepaste koplamp en het aangepaste bodywork, ga je iets dichterbij loeren, dan merk je ook de meedraaiende bochtenverlichting, het fullcolour TFT-dashboard, tot wel zes rijmodi, volledige ledverlichting, een knap verlichte knoppenwinkel en ontsteking zonder sleutel. Ook de schakelbekrachtiging (lees: op- en neerschakelende quickshifter) en een lichtere en vrijer ademende uitlaat (inclusief bijbehorend nieuw keelgeluid) staan op de lijst. Voor de XC-reeks werd ook de rijmodus 'Off-road Pro' ontwikkeld, voor de betere 'spielerei' als je onverhard verkiest. Maar pas als je op de nieuwe Tiger aan de rol zou gaan, zou je de meest opmerkelijke updates merken: een verbeterde ergonomie, het machtige driecilinderblok dat enkele pk's werd opgekieteld tot 141 pk, getuned werd op meer koppel onderin én een gelijktijdige gewichtsbesparing tot wel 11 kilogram (afhankelijk van model/reeks). Wordt binnenkort ongetwijfeld uitgebreid getest. 

Maar ook de Tiger 800 werd niet vergeten, met een geclaimde 200 upgrades aan zowel chassis, motorblok en uiterlijke opsmuk. Ook 'de kleine' wordt verwend met het fullcolour TFT-scherm, ledverlichting, nieuwe verlichte knoppen, cruisecontrol, uitschakelbaar ABS, een kwieker reagerende triple in het vooronder, een kortere en op offroadgebruik gerichte eerste versnelling, maximaal zes rijmodi, inclusief 'Off-Road Pro'. De baangerichte XR-reeks gaat zelfs uiterlijk zelfs dichter bij de Tiger Sport aanleunen, met de nieuwe, ingekorte 'bek' - en ziet er echt gelikt uit. Heerlijk! 

 

 

 

Facebook comments