EICMA-Primeurs: Honda

CB1000R

Het hing al een tijdje in de lucht; de komst van een nieuwe ‘dikke’ Honda naked. Logisch, want in een segment waarin de Japanse concullega’ s uitblinken speelde ‘Big Red’ de afgelopen jaren gewoon niet meer mee. Met de CB1000R serveert Honda een krachtige maar vooral hanteerbare naked. Geen recordvermogens, wel een bruikbare 145 pk aan piekvermogen, terwijl het maximaal koppel 104 Nm bedraagt. De viercilinder van 998cc huist in een stalen ruggengraatframe.

 

De CB1000R mag een moderne naked zijn, toch neemt hij stijlkenmerken over van een cafe racer. Toch kan je hem beslist niet als neo-retro kwalificeren. Logisch ook want dan zou hij in het vaarwater van de CB1100 komen. De koplampen, zijn LED-exemplaren. Honda concentreerde zich bij de ontwikkeling van de CB1000R niet op pure prestaties, wel op veel koppel en een goede gasrespons in het midden toerengebied. Zoals het een moderne, premium motorfiets betaamt is de CB1000R met ride-by-wire uitgerust. Dat systeem laat de berijder toe uit drie verschillende rijmodi te kiezen. Daarnaast zijn ook de vermogensafgifte, de hoeveelheid motorrem en het koppel regelbaar. De machine heeft bovendien ook een bekrachtigde anti-slipkoppeling en tweewegs ABS. Rijklaar weegt de CB1000R 212 kg.

 

CB300R

De CB300R de kleine broer van de CB1000F noemen is zeker geen overdrijving. De machine neemt vooral stijlkenmerken van de CB1000F over. Honda ziet de CB300R als 'een tussenstap' voor jonge rijders die van een 125cc motorfiets komen. De eencilinder van 286cc heeft een maximaal vermogen van 30 pk en een koppel van 27,5 Nm. Het blok huist in een stalen diamantframe. Het enige rijhulpmiddel is  tweewegs ABS waaraan een IMU-systeem gekoppeld is. Rijklaar weegt de CB300R 143 kg.

 

CB125R

Tot slot is er ook nog de nieuwe CB125R. De kleinste telg van de CB-familie heeft een watergekoeld tweeklepperblokje van 125cc. Dat levert een vermogen van zo'n 13,5 pk en een koppel van 10 Nm op. De machine heeft een elektrische starter en heeft onafhankelijk van mekaar werkend ABS met IMU op het voor- en achterwiel. Het rijklare gewicht van de CB125R bedraagt 126 kg.

 

CRF1000L Africa Twin Adventure Sports

Op de originele Africa Twin uit 1988 trof je deze type-aanduiding al aan: Adventure Sports. Nu heeft Honda, gebaseerd op de upgedate CRF1000L Africa Twin, een nieuwe Adventure Sports gelanceerd. De machine is gericht op off-roadwerk van lange adem. Kortom, een ideale reismotor.

 

Wie een Africa Twin met meer vermogen had verwacht komt bedrogen uit. Ook op de 'Adventure Sports'-versie bedraagt het piekvermogen nog steeds 95 pk, terwijl het koppel op 99 Nm aftikt. De machine is voorzien van een ride-by-wire-systeem met drie rijmodi. Ook vermogensafgifte, motorrem en koppel zijn regelbaar. Net als het standaardmodel heeft de Adventure Sports-versie vooraan een 21-duims wiel, achteraan is dat een 18-duims exemplaar.

 

De verlichting op de Adventure Sports is LED. De machine is voorzien van een tweewegs ABS-systeem dat uitschakelbaar is. Klanten kunnen kiezen tussen een manueel geschakelde versie en een DCT-versie. In dat laatste geval weegt de Adventure Sports rijklaar 253 kg. De manueel geschakelde versie weegt rijklaar 10 kg minder.

 

De Honda Africa Twin Adventure Sports komt in één kleurstelling. De wit-rood-blauwe kleurstelling is een knipoog naar die van de originele versie uit 1988.

 

Honda CRF1000 Africa Twin

Honda gaf de Africa Twin na twee modeljaren een kleine update. Zo werden de balansas in het blok aangepakt (lichter), kreeg de machine een nieuwe luchtinlaat en een vernieuwde uitlaat. De Africa Twin komt voortaan in vier kleurstellingen: Matt Ballistic Black Mettalic, Pearl Glare White, Grand Prix Red (HRC Rally-kleuren) en Candy Chrompsphere Red.

 

X-ADV

Reeds één jaar na z'n introductie krijgt de X-ADV al een update. Deze unieke off-road motorscooter krijgt niet alleen het HSTC-systeem (Honda Selectable Torque Control) maar ook een zogenaamde G-knop. Die G-knop stelt het DCT-systeem, waarmee de X-ADV standaard is uitgerust, in staat om sneller in te grijpen op off-roadgedeelten. De X-ADV modeljaar 2018 is in vijf verschillende kleurenstellingen leverbaar: Candy Chromosphere Red, Digital Silver Metallic, Matt Bullet Silver, Pearl Glare White, Grand Prix Red

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Honda News

Facebook comments