EICMA-primeurs: BMW

F 750 GS - F 850 GS

BMW neemt voor 2018 z'n middenklasse allroadmachines onder handen. We hebben het dan niet zomaar over een restyling, maar over een totale make-over. De machines kregen niet alleen een nieuw motorblok, maar ook een nieuw frame, een nieuwe look en nieuwe elektronica. Vanaf modeljaar 2018 zijn de F 750 GS en de F 850 GS nog sterker onderscheiden van mekaar. Elk model heeft z'n eigen karakter en doelpubliek. De F 750 GS is een toegankelijke motor die ook in de stad kan ingezet worden en waarop een minder ervaren motorrijder z'n draai zal vinden. De F 850 GS is dan weer gericht op reizen, off-road rijden en ervarener rijders.

 

Het onderscheid tussen de twee komt tot uiting in het nieuwe motorblok. De paralleltwin meet nu 853cc en is voorzien van twee nieuwe balansassen en een anti-slipkoppeling. Op de F 750 GS produceert het blok 77 pk (aan 7.500 opm), terwijl het piekvermogen op de F 850 GS 95 pk (aan 8.250 opm) bedraagt.  Het blok huist in een stalen brugframe. En ook hier is er een onderscheid: de F 850 GS is iets langer dan de F 750 GS (1593mm tov 1559mm). De oorzaak van dat verschil ligt in de langere veerweg van de meer off-roadgerichte F 850 GS. Die heeft trouwens ook een hoger zadel (860mm) dan de F 750 GS (815mm). Op beide modellen kan de zadelhoogte echter aangepast worden af fabriek. Rijklaar weegt de F 750 GS 224 kg. De F 850 GS weegt 5 kg meer.

Standaard treft de koper van een F 750 GS of F 850 GS twee rijmodi aan op z'n machine: 'Road' en 'Rain'. Daarnaast heeft BMW Motorrad de machine voorzien van z'n eigen ABS-systeem en het ASC-systeem (Automatic Stability Control). Optioneel kunnen er nog meer rijmodi, DTC (Dynamic Traction Control) en bochten-ABS worden aangeschaft.

Zoals we dat van BMW Motorrad gewend zijn, bestaan er heel wat opties voor de F-reeks GS'en. Zo zijn LED-koplampen, BMW's nieuwe Connectivity TFT-dashboard, keyless ride (sleutelloos starten en rijden) en BMW's eigen eCall-systeem als optie verkrijgbaar. Daarnaast heeft BMW voor beide modellen ook nog een optioneel Comfort pack, een Touring pack en een Dynamic pack samengesteld.

De nieuwe F-reeks GS'en zien er een stuk stoerder uit dan hun voorgangers. Naast de basisversie bestaat er zowel van de 750 als de 850 een Exclusive-versie. Van de F 850 GS is er overigens ook een Rallye-versie.

 

F 750 GS

F 750 GS Exclusive

F 850 GS Exclusive

F 850 GS Exclusive

F 850 GS Rallye

C 400 X

Zes jaar na de introductie van de C 650 komt BMW Motorrad nu ook met een kleinere, meer stadsgerichte scooter op de proppen. De C 400 X wordt door een 350cc metende eencilinder aangedreven. Het blokje produceert 34 pk (aan 7.500 opm) en een heeft een maximum koppel van 35 Nm (aan 6.000 opm).  Naast ABS is de C 400 X ook met BMW's Automatic Stability Control-systeem (ASC) uitgerust. De machine is standaard voorzien van LED-verlichting. Een TFT-dashboard met connectiviteit is echter optioneel. De Flexcase onder het zadel kan een integraal en een jethelm herbergen. Daarnaast is er nog een opbergvak waarin je je smartphone kan opladen tijdens het rijden. Optioneel zijn zaken als een alarm, keyless ride, hoger windscherm, topcase en een scooter-cover verkrijgbaar voor de C 400 X.

De BMW C 400 X komt in twee kleurstellingen:

 

Zenith Blue mettalic

Alpine White non-metallic

 

 

K 1600 Grand America

Slechts enkele weken nadat het de K 1600 B(agger) op de markt bracht, stelt BMW Motorrad daar nu een spin-off van voor: de K 1600 Grand America. De Grand America staat volgens BMW Motorrad voor het ultieme luxe-toeren in Amerikaanse stijl. De machine kreeg een topcase waarin ook een ruggensteun voor de passagier verwerkt zit. Zowel de topcase als ook de grote(re) zijkoffers hebben ingewerkte licht-units. De machine is standaard voorzien van BMW's Dynamic ESA veringsysteem, waarbij gekozen kan worden uit de 'Road' en 'Cruise' rijmodi. De machine kreeg ook een lager frame waardoor 'de passagierszetel' maar liefst 70mm lager gepositioneerd werd. Verder bevat het standaardpakket ABS Pro, Dynamische tractiecontrole, een Xenon koplamp, verwarmde handvatten, verwarmd zadel, drie rij-modi ('Rain', 'Road', 'Dynamic'), Cruise-controle-systeem en een audio-systeem dat voorbereid is voor navigatie-doeleinden.

De nieuwe BMW K 1600 Grand America komt in twee kleuren:

 

Blackstorm metallic

Austin Yellow metallic

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: BMW Group Press

Facebook comments