EICMA 2016: de nieuwigheden bij BMW

Al sinds de afgelopen Intermot-beurs was duidelijk dat BMW voor 2017 vooral wilde focussen op relatief lichte aanpassingen voor zijn huidige motorenpark. Al verraste het wel met de R nine T Racer en de R nine T Pure. Ook in Milaan zetten de Beiers die trend verder met enkele broodnodige updates, enkele kleine surprises én een verrassing van formaat.  

F 800 GT en F 800 R
Net zoals bij alle andere merken, dienden ook de BMW-modellen opnieuw geboetseerd naar Euro4-normen. In eerste instantie was de F800-reeks aan de beurt, zonder dat daarbij ingeboet werd aan vermogen. Beide modellen behouden hun koppelrijke, watergekoelde twee-in-lijn met een inhoud van 798 cc en een topvermogen van 90 pk bij 8.000 opm. Vertaalt de naakte F 800 R zijn pk’s via een ketting naar het achterwiel, dan doet de meer op toeren beluste F 800 GT dat door middel van een onderhoudsvrije tandriem. Behalve de nieuwe kleurzettingen, een nieuwe demper en ditto dashboard is de meest opmerkelijke toevoeging op beide modellen het ride-by-wire-systeem met bijbehorende rijmodi (dynamic/road/rain).

R nineT G/S
Het mag duidelijk wezen dat BMW met zijn R nineT een gedegen aardig platform gevonden heeft om enkele leuke varianten op te bouwen. Werden op de Intermot nog de basic Pure de knap ogende Racer voorgesteld, dan kregen ze op EICMA het gezelschap van de R nineT Urban G/S – jawel, een dikke knipoog naar de hyperpopulaire hoogpoter van de Beiers, meer bepaald de R80G/S. De basis blijft de krachtige 1.170cc tweecilinder boxer met een vermogen van 110 pk uit de R nineT, die perfect aan de Euro 4-normen voldoet. Om de klassieke enduro-stijl zoveel mogelijk te benaderen, wordt de R nineT Urban G/S geleverd met een knap kopkuipje en hoog spatbord, een klassieke telescopische vork vooraan en een groot 19-duims voorwiel. De nieuwkomer staat standaard op wegbanden, al behoren terreinbanden met diep profiel op spaakvelgen af fabriek tot de mogelijkheden. Heerlijk ontwerp, dat uiteindelijk niet al te veel afwijkt van het Lac Rose-concept waar de Duitsers al een tijdje

G 310 GS
Na Honda en Kawasaki kon ook BMW niet achterblijven wat betreft een lichte hoogpoter in het gamma. De Duitsers presenteerden in Milaan met de nodige trots hun G310GS, die kan rekenen op de 34 pk sterke en 28 Nm malende monocilinder die sinds kort het schone weer maakt in de G310 R. Reken daar een pluimgewicht van nauwelijks 170 kilogram bij en u weet dat u gebakken zit voor een avontuurlijke rit. Zonder dat we u nadien met een schoenlepel uit het zadel moeten hijsen, overigens: net zoals op de grote R 1200 GS is er niet bespaard op het comfort van de bestuurder. Lees: een aangename zithouding voor marathonritten op zowel asfalt als onverhard, met standaard uitschakelbaar ABS en allerlei andere snufjes aan boord.

R 1200 GS en R 1200 GS Rallye
Veel van onze lezers zaten vermoedelijk vol ongeduld te wachten op de vernieuwde R 1200 GS, het onbetwiste vlaggenschip van de Beierse motorproducent. Op de EICMA werd die update voorgesteld, én kregen we twee special editions te zien. De boxermotor kreeg een nieuwe katalysator aangemeten om de EU4-norm te halen, maar die beïnvloedt het vermogen niet – 125pk bij 7.750 toeren. Het elektronicapakket werd aangevuld met nieuwe Dynamic ESA-functies, vernieuwde rijmodi en heuvelhulp. Aangezien een gewone EURO4-aanpassing maar flauw zou zijn om mee uit te pakken, kreeg de fiets ook uiterlijk een make-over. Zo werden diverse details ter hoogte van het voorste spatbord vernieuwd, terwijl kleine 'winglets' vanaf nu de stroomlijn moeten verbeteren. De afwerking van de luchtinlaat en de zijdelingse bekleding van de brandstoftank werden eveneens hertekend, terwijl ook de sierelementen op de koelluchtkanalen en radiator een nieuwe look kregen een nieuwe look, hetzij met een gegalvaniseerd oppervlak, hetzij met roestvrij staal ('Rallye' en 'Exclusive'). Die Rallye-versie is een uiterst bevallige verschijning geworden, met onder meer een Rallye zadel, een aangepast windscherm, radiator- en framebescherming, enduro-voetsteuntjes, kruisspaakwielen, sportvering en noppenbanden. De Exclusive-versie moet het vooral hebben van uiterlijke flair, met contrasterende mat- en glanslakpartijen, een zwartgekleurde aandrijving en goudkleurige remklauwen.

HP4 Race
Al vielen alle monden pas echt open toen de Stefan Schäller, de hoogste piet bij BMW Motorrad, met een lichte grijns en de nodige Steve Jobs-allure ‘O ja, nog één ding…’ fluisterde. Waarna hij het aanwezige journaille op de nagelnieuwe BMW HP4 Race trakteerde, een door het overvloedig aanwezige testosteron uit zijn voegen barstende racekomeet van bij onze oosterburen. Vertelden we u gisteren nog dat de Ducati Superleggera de enige productiemotor is met een volledig in carbon vervaardigd frame, dan moeten we daar nu al op terugkomen, want de BMW HP4 Race heeft er ook zo eentje: zowel het frame, het subframe en de velgen zullen volledig in carbon vervaardigd worden en in beperkte oplage handgemaakt worden. Meer details over vermogen, koppel en diets meer kunnen we u helaas nog niet voorschotelen, maar we weten wel al dat BMW plant om de uiterst ravissante fiets in de tweede helft van 2017 te gaan verdelen. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

Facebook comments