In de pijplijn: Yamaha T7 Ténéré

Yamaha toonde op de EICMA van vorig jaar een opmerkelijk concept: de T7 Ténéré. Zoals z’n naam het al doet vermoeden is de T7 de laatste telg in een lange lijn van Yamaha Ténérés. Die Ténérés verwierven over een tijdspanne van drie decennia een reputatie als straffe allroads. De T7 is echter een lightweight-versie van een allroad. 

 

De T7 werd in Milaan nog als een concept voorgesteld maar een half jaar later nodigde Yamaha al een beperkt aantal journalisten uit voor een proefritje op de machine. Dat duidt er wellicht op dat de T7 op dat ogenblik al in een pré-productiefase zat. De uitgenodigde, vooral Franse, journalisten bleken na afloop zeer enthousiast te zijn over de T7. 

 

Anders dan een meer op reizen gerichte allroad zoals de XT1200ZE Super Ténéré, leunt de T7 meer naar  Yamaha’s WR450F Dakar-machine. In tegenstelling tot de WR450F kreeg de T7 geen aluminium kokerbalkframe maar een dubbel wiegframe uit staal. Met ondermeer een tank van geborsteld aluminium, een koolstofvezel voorspatbord en motorbeschermer en een Akrapovic uitlaatlijn, kreeg de conceptversie een hoogwaardige afwerking. Afwachten of we dat allemaal gaan terug vinden op de productieversie.

 

Off-roadwaardig

Dat Yamaha met de T7 een off-roadwaardig product wil afleveren blijkt uit het gebruik van de hoogwaardige KYB veringscomponenten - met een 48 mm upside-down voorvork - en het Pro Taper stuur. De roadbookhouder die de Franse journalisten op het testexemplaar aantroffen, zal op de productieversie plaats moeten maken voor een vertrouwde digitale tellerpartij. 

 

Yamaha liet de Franse journalisten op een privé-domein met zandpaden kennismaken met de T7. Daar bleek dat de machine zich off-road uitstekend van z’n taak kwijt. Alleen de veringen bleken iets te zacht te zijn. En dat wijst erop dat Yamaha de T7 een basisafstelling voor weggebruik geeft. Logisch ook want daar zullen de meeste exemplaren van dit model het merendeel van hun tijd op doorbrengen.

 

Met een maximaal vermogen van 75 pk (aan 9.000 opm), blijft de T7 ver onder dat van zwaardere concurrenten als de BMW R 1200 GS Adventure, de Honda CRF1000L Africa Twin, of de KTM 1090 Adventure R. De Yamaha zal het dan ook moeten hebben van z’n lagere gewicht en z’n daaruit voortvloeiende hogere handelbaarheid. Hoeveel de T7 rijklaar zal wegen is niet duidelijk. Yamaha heeft niet alle technische gegevens van het conceptmodel vrijgegeven en dat wellicht om verwarring te voorkomen. I

 

In november mogen we de productieklare versie van de T7 op het salon van Milaan verwachten. 

Facebook comments