80's week: Vijf Supersports

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Archief De Motorsite

 

In de tweede helft van de jaren '80 zetten de Japanse merken een sportief offensief in.  Dat offensief werd in verschillende segmenten uitgevochten. Waren sportieve motorfietsen in de eerste helft van de jaren '80 nog bijna altijd 'dikke machines' van 1000cc of meer geweest, dan werden dat later ook 750cc's en 600cc's.  De krijtlijnen voor die cilinderinhouden werden min of meer uitgezet door de TT Formule-reglementen. Waren die oorspronkelijk vooral met tweetakt motoren in het achterhoofd geschreven, dan werd er ook rekening met viertaktmachines gehouden. En die werden naarmate het decennium verstreek commercieel relevanter.

 

Vanaf 1987 organiseerde de AMA (American Motorcyclist Association) als eerste nationale bond ter wereld een Supersport 600-kampioenschap. Het zou drie jaar duren vooraleer de FIM een EK Supersport 600 zou creëren. En ondertussen deden de supersports ook hun intrede in het straatbeeld. We zetten de vijf belangrijkste supersportmachines uit die periode op een rijtje.

 

 

Ducati 750 Sport

Deze V-twin is de wild card uit dit lijstje omwille van z'n iets hogere cilinderinhoud. Maar hij was qua prestaties wel vergelijkbaar met de vier Japanse vertegenwoordigers. Uit z'n luchtgekoelde V-twin met desmodromische klepbediening en een cilinderinhoud van 748cc puurde de Ducati 72 pk (aan 8500 opm).  De machine kostte om en bij de 7.500 Euro.

 

Honda CBR600F

De Honda CBR600F deed in 1987 z'n intrede op de motormarkt, gelijktijdig met z'n grote broer, de CBR1000F. De machine was vooral een succes in de Verenigde Staten waar hij als 'Honda Hurricane' verkocht werd en het AMA Supersport 600-kampioenschap domineerde. Met een maximaal vermogen van 85pk en een laag drooggewicht van 180 kg overvleugelde de Honda de concurrentie.

 

Kawasaki GPZ600R

Toen Kawasaki de GPZ600R in 1985 lanceerde was dit eigenlijk de allereerste echte supersport 600.  Een oude advertentie van Kawasaki Belgium leerde ons dat de GPZ6005 in z'n lanceringsjaar 229.950 BEF (+/- 5.750 Euro) kostte.  Het 16-kleppen blok produceerde 75 pk voor een drooggewicht van 195 kg. Drie jaar later zou de GPZ echter al een opvolger krijgen in de vorm van de krachtigere (84 pk) en snellere GPX600R Ninja.

 

Suzuki GSX600F

De Suzuki GSX600F kwam pas in 1988 op de markt. De machine zag er dan wel strak vormgegeven uit en ook de two tone-kleurenstellingen waren smaakvol, echt snel was hij niet. Daarvoor woog hij (droog 200 kg) simpelweg teveel en had hij te weinig vermogen (78 pk). 

 

Yamaha FZR600

In 1989 verving de FZR600, Yamaha's oorspronkelijke Supersport-machine, de FZ600 (zie introfoto). De veel krachtigere FZR600 was met z'n 91 pk (tegenover 56 pk voor z'n voorganger) op dat ogenblik de sterkste motorfiets in het segment. Droog zette de FZR600 195 kg op de weegschaal.

 

 

 

Facebook comments