8 trends voor 2018: 6. E-Bikes worden steeds meer 'motorfietsen'

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Yamaha Bicycles, BMC, Bultaco

 

De Motorsite is in de eerste plaats een site die over motorfietsen bericht. Daarom zal je hier maar weinig (of niets) over fietsen lezen.  Toch zou dat de komende jaren weleens kunnen veranderen want e-bikes, of elektrische fietsen, beginnen steeds meer op motorfietsen te gelijken. En aangezien ook heel wat gevestigde constructeurs van motorfietsen aan een (al dan niet gedeeltelijke) elektrificatie van hun gamma's werken, is het een kwestie van tijd vooraleer beiden naar mekaar toegroeien.

Steeds geavanceerder

 

Een aantal motormerken heeft reeds z'n strepen verdiend in de e-bike-wereld. Dan denken we in de eerste plaats aan Yamaha dat nu al zo'n kwarteeuw bezig is met het bouwen van elektrische fietsen. Eerst ging het daarbij om hulpmotortjes, later werden die steeds vaker gesofisticeerder. De Yamaha Power Assist-kits die op 'gewone' fietsen aangebouwd kunnen worden, zijn al jaren in de Benelux verkrijgbaar. In Noord-Amerika lanceert Yamaha dit jaar vier nieuwe elektrische fietsmodellen waaronder de Rush racefiets.

 

Tegelijkertijd beginnen traditionele fietsenmerken met hun top e-bikes steeds vaker tegen motorfietsen aan te schurken. Dat geldt met name vooral voor de enduro's onder de mountainbikes. Een premiummodel zoals de Trailfox AMP van de Zwitserse constructeur BMC, heeft voor-en achteraan een veerweg van 150 mm - met mono-schokbreker en upside-down voorvork . De Shimano-motor van 250W kan een maximaal koppel van 70 Nm leveren! Ter vergelijking: een Yamaha MT-07 heeft een maximum koppel van 68 Nm.  De prijs van de BMC is dan ook navenant: 11.999 Euro.

Steeds meer raakvlakken

 

De gelijkenissen tussen e-bikes en motorfietsen hebben ook een aantal motorzaken ertoe aangezet om de elektrische fietsen in hun assortiment op te nemen. Misschien zijn motorhandelaars wel beter geplaatst dan fietshandelaars om met de gecompliceerdere techniek van e-bikes om te gaan. Voor sommige motormerken die ooit verdwenen zoals het Spaanse Bultaco betekende de e-bike een regelrechte wederopstanding. 

Ook op sportief vlak zal de e-bike in de toekomst zich meer en meer laten gelden. Doordat enduro e-bikes nu al een feit zijn, maar er wordt nog nauwelijks of geen rekening mee gehouden in bestaande kampioenschappen. Door die lancune, of nalatigheid van de wielerfederaties, zijn er nu mogelijkheden voor motorsportfederaties. Zo organiseert de Franse nationale motorsportfederatie FFM  vanaf dit jaar een endurokampioenschap voor e-bikes. Op die manier verwerft de dynamische FFM niet alleen nieuwe licentiehouders maar bereidt het ook de middellange toekomst van haar eigen endurodiscipline voor.

 

Eén ding is nu al zeker, de kruisbestuiving tussen e-bikes en motorfietsen, hun beider sectoren en 'culturen' zal zich alleen maar verderzetten en wordt zeer boeiend om volgen...

 

 

Facebook comments