10 motorfietsen voor 2018: 9. BMW F 850 GS

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: BMW Group Press

BMW R 1200 GS is sinds jaar én dag de referentie in het segment van de zware (+1000cc) allroads. Nu wil het Beierse merk ook de referentie in de middenklasse van het allroad-segment worden. De nieuwe F 750 GS én vooral de F 850 GS moeten die ambitie bewerkstelligen.

De BMW F 850 GS mag dan uiterlijk nog wel op z’n voorganger - de F 800 GS - lijken, onderhuids onderging hij een behoorlijke metamorfose. Het paralleltwin-blok werd voor modeljaar 2018 behoorlijk aangepakt. Zo steeg de cilinderinhoud van 798cc naar 853cc. Dat resulteerde in een nettowinst van 10 pk’s, zodat de F 850 GS nu een piekvermogen van 95 pk produceert. Tegelijkertijd kreeg de machine ook een nieuwe krukas en beschikt het blok voortaan over een ontstekingsvolgorde van 270°. Daardoor zou de machine meer als een V-twin moeten gaan klinken, en bovendien ook een gelijkaardige motorkarakteristiek krijgen.

Het sterk vernieuwde paralleltwin-blok huist in een nieuw stalen brugframe. Dat de F 850 GS offroad-aspiraties heeft, blijkt uit de  geavanceerde upside-down voorvork, lange veerwegen en de gespaakte wielen. 

Naast de standaard rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’ kan de eigenaar van een BMW F 850 GS ook nog voor andere rijmodi (meerprijs) opteren. Dan hebben we het over de Pro-rijmodi waaronder ‘Dynamic’, ‘Enduro’ en ‘Enduro Pro’. Ook het TFT-dashboard dat sinds dit modeljaar verkrijgbaar is op de R 1200 GS, vinden we op de optielijst van de F 850 GS terug. Verder is de machine ook leverbaar met een quickshifter. De F 850 GS komt in drie verschillende versies. Naast de basisversie brengt BMW ook een Exclusive- en Rallye-versie van deze middenklasser.

Facebook comments