10 motorfietsen voor 2018: 7. Triumph Tiger 1200 XR

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Triumph

 

Om het op te nemen tegen de BMW R 1200 GS pakten de Triumph-ingenieurs de Tiger 1200 grondig aan. De Tiger 1200 slankte niet alleen af - 10kg minder dan z'n voorganger - maar werd tegelijkertijd op 100 punten verbeterd. Bovendien zou de handelbaarheid op onverhard ook met sprongen vooruit zijn gegaan. De driecilinder-motor van de Tiger 1200 puurt 141 pk  en 122 Nm uit z'n 1215cc.  Dat alles wordt via een cardanas naar het achterwiel overgebracht.

 

Dat Triumph, naar analogie met een illustere Britse autoconstructeur als Range Rover, een premiummerk is mag blijken uit de uitrusting van de Tiger 1200.  Niet alleen werd het uiterlijk van de machine opgefrist met nieuwe kleuren en  nieuwe carrosserie-delen ook de wielen, de logo's en de zijpanelen werden vernieuwd. De potentiële klant heeft de keuze tussen twee versies van de Tiger 1200: enerzijds de meer offroad-gerichte XC, en anderzijds de 1200 XR. Dat deze laatste versie wellicht het meest verkocht zal worden in de Lage Landen, moge duidelijk zijn. Beiden varianten hebben op hun beurt nog subvarianten.

 

Ook de elektronica kreeg een flinke update op de nieuwe Triumph Tiger 1200. De machine heeft nu adaptieve bochtenverlichting. Alle verlichting  op de Tiger 1200 bestaat voortaan overigens uit LED-lampen.  De Tiger 1200 komt bovendien standaard met een TFT-dashboard. Iets wat bij concurrent BMW alvast niet het geval is.  De Shift Assist, Triumphs eigen versie van een quickshifter, moet ervoor zorgen dat je vlot op-en afschakelt zonder de koppeling te gebruiken.  Voeg daarbij elektronische rijhulpmiddelen zoals 6 verschillende rijmodi, waaronder de 'Offroad Pro'-mode, bochten-ABS, bochten-tractiecontrole , een inertiemeter en een semi-actieve ophanging van WP en je weet dat je met een state-of-the-art-machine onderweg bent.

 

Tot slot vergat Triumph ook het comfort van de Tiger 1200-rijder niet. Zo beschikt de Triumph over twee 12 Volt-contactpunten en een USB-poort. Verder heeft de machine een elektrisch verstelbaar windscherm, verwarmde handvatten en zadelverwarming. Het moge duidelijk zijn dat de rijkelijk uitgeruste Triumph Tiger 1200 meer is dan een allroadmachine of hoogpoter. Na het wegvallen van de Trophy moet de Tiger 1200 dan ook deels de rol van toermachine in het Triumph-gamma invullen. Iets waar hij zeker in zal slagen.

 

Lees de introductietest van de nieuwe Triumph Tiger 1200 in het januarinummer  van Motoren & Toerisme.

Facebook comments