10 motorfietsen voor 2018: 3. Kawasaki H2 SX

Eén van de opmerkelijkste nieuwkomers voor 2018 is de Kawasaki H2 SX. Geënt op de drukgevuldeH2, is de H2 SX Kawasaki's visie op een (heel erg) snelle sporttoermachine. Dat Kawasaki vroeg of laat zou voortborduren op het H2-platform liet zich raden en aangezien het met de H2 en de H2R al een erg snelle straat- en circuitmotor in de line-up had, lag een zijstap naar het sporttoer-segment voor de hand.

Qua concept en uiterlijk mogen de de H2 en de H2 SX dan sterk op mekaar lijken, toch staat de sporttoermotor een eind van het origineel. Om het drukgevulde, viercilinder literblok meer toercapaciteiten te geven, herontwikkelde Kawasaki de krachtbron. In tegenstelling tot bij de H2 kwam het bij de SX-versie op betere prestaties in het lage en middentoeren-gebied aan. Daardoor werd het blok behoorlijk onder handen genomen. Kawasaki wijzigde niet alleen het inlaattraject en het schoepenwiel, maar gaf het blok ook een nieuwe cilinderkop, cilinders, zuigers en krukas.

Kawasaki geeft de klant de keuze tussen twee versies van de H2 SX, de € 19.499 kostende basisversie en de rijkelijker uitgeruste SE-versie (€ 22.499). De basisversie is enkel leverbaar in een zwarte kleurstelling. De H2 SX heeft daarnaast ook een lager windscherm, een LCD-display in de cockpit. Toch is ook de standaardversie rijkelijk uitgerust met oa LED-verlichting rondom en een brede waaier -- Tractiecontrole-systeem, wheeliecontrole-systeem, motorrem-systeem, cruise-control en uiteraard ABS - aan elektronische rijhulpmiddelen.

De Special Edition-versie heeft een TFT-scherm met instelbaar display, stalen remleidingen, een launch control-systeem, een quickshifter voor snel-op en af te schakelen en LED-bochtenverlichting. Op beide versies zijn reiskoffers echter een optie. Kawasaki biedt een € 1.599 kostend Tourer-pakket  voor de H2 SX aan met zijkoffers die voorzien zijn van oa luxe binnentassen, een tankpad, hoger windscherm en verwarmde handvatten. Daarnaast is er ook een Performance-pakket dat € 1.399 kost en waarin oa een Akrapovic uitlaat, een gefumeerd windscherm en een tankpad zit.

Met de H2 SX zet Kawasaki z'n eigen rijke traditie van snelle toermachines verder. De H2 SX komt daarmee in het vaarwater van de ZZR1400 terecht en dreigt dit laatste model dan ook te 'kannibaliseren'. Of de machine zich dankzij (of ondanks) mechanische drukvulling toch tot toeren leent, moet nog blijken uit de introductietest. Minder voor de hand liggend is dat Kawasaki z'n hyper-toermachine niet van een elektronische ophanging heeft voorzien. Iets wat je toch wel verwacht op een dergelijk geavanceerde machine.

Kawasaki mikt met de H2 SX niet op de traditionele toerrijder die aan een gezapig tempo geniet van het landschap rondom hem. Het doelpubliek voor de H2 SX is wellicht een stuk jonger en zal de machine allicht ook voor beroepsmatig gebruik inzetten. Even snel heen en weer naar Frankfürt voor een meeting? Met de H2 SX kan dat... De officiële introvideo van de H2 SX suggereert zelfs Autobahn-gebruik!

Geschreven op 29 januari 2018
© Motoren & Toerisme