Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
WK Superbike: Sykes bouwt voorsprong uit in Laguna Seca
Bart Jacobs | 30 sep 2013

Het WK Superbike maakt een bewogen comeback op Laguna Seca. Om de concurrentie met andere sporten te vermijden besliste WK-promotor Dorna om de twee races over twee dagen te spreiden en dus moesten de rijders al op zaterdagnamiddag aan de bak.

Voor het eerst sind lang stonden er weer meer dan twintig rijders aan de start van een WK Superbike-race. Dat zoiets uitgerekend in Laguna Seca gebeurde heeft natuurlijk alles te maken met de lokale inbreng. Met Blake Young (die bij Fixi Crescent Suzuki inviel voor de geblesseerde Leon Camier), Roger Lee Hayden en Danny Eslick (beiden Michael Jordan Motorsports Suzuki) stonden er drie rijders uit het AMA Superbike-kampioenschap aan de start.

 

Zich echt meten met de tenoren van het WK Superbike konden de Amerikanen evenwel niet. De tijd dat ‘local heroes’ met een wild-card zich meten vooraan in de debatten konden mengen lijkt dan ook voorgoed voorbij.  In de kwalificaties waren het als vanouds ‘the usual suspects’ die de dienst uitmaakten. Sylvain Guintoli pakte met een tijd van 1.22.683 de pole.  Ter vergelijking: met deze tijd had Guintoli tijdens de kwalificaties voor de MotoGP op het Californische circuit, net in de top-10 gestaan. Sykes en Laverty vergezelden Guintoli op de eerste startrij.

 

De eerste race op zaterdagnamiddag werd een ware beproeving voor de rijders.  Guintoli had een goede start en zou de race leiden maar na zes ronden werd de wedstrijd al rood gevlagd. De reden daarvoor was dat de uitlaat van Danny Eslick’s Michael Jordan Motorsports Suzuki GSX-R 1000 na een crash, een gat had gebrand in een van de airfences die het circuit omzoomden. Met een lekke airfence op een cruciale plaats vond de racedirectie doorrijden te gevaarlijk. De herstarte race duurde ook nu weer niet lang. Leon Haslam kwam zwaar ten val en de race werd opnieuw rood gevlagd. Opnieuw werd het wachten en nagelbijten voor de Superbike-toppers. Uiteindelijk bleek Tom Sykes die beproeving het best te doorstaan. Hij won de tot 12 ronden ingekorte race voor Chaz Davies en Eugene Laverty.

 

Op zondag kregen we dan weer het betere Superbike-werk te zien op Laguna Seca. Eugene Laverty startte supersnel maar moest na een aantal ronden de rol lossen ten voordele van Tom Sykes. De Engelsman bleef heel lang het tempo bepalen tot z’n banden het wel gehad hadden. In de eindfase was het vooraan knokken geblazen tussen Sykes, Laverty, Melandri en de verrassend sterke Davide Giugliano. Toen Sykes op twee ronden tijd drie plaatsen verloor werd het duidelijk dat de Kawasaki-rijder geen dubbelslag zou kunnen slaan. Laverty won voor Giugliano en Melandri. Sykes werd vierde maar bleef wel titelrivaal Guintoli voor. In de WK-stand heeft Sykes nu 23 punten voorsprong op Guintoli. De volgende ronde vindt komend weekend in Magny-Cours plaats.

 

WK Superbike, Laguna Seca – Uitslagen:

Race 1: 1. Tom Sykes, 2. Chaz Davies, 3. Eugene Laverty, 4. Marco Melandri, 5. Sylvain Guintoli, 6. Davide Giugliano, 7. Jules Cluzel, 8. Toni Elias, 9. Ayrton Badovini, 10. Mark Aitchison, 11. David Salom, 12. Blake Young, 13. Michel Fabrizio, 14. Federico Sandi, 15. Vittorio Iannuzzo, 16. Glen Allerton

 

Race 2: 1. Eugene Laverty, 2. Davide Giugliano, 3. Marco Melandri, 4. Tom Sykes, 5. Sylvain Guintoli, 6. Jules Cluzel, 7. Toni Elias, 8. Roger Lee Hayden, 9. David Salom, 10. Michel Fabrizio, 11. Leon Haslam, 12. Blake Young, 13. Mark Aitchison, 14. Danny Eslick, 15. Nicolo Canepa, 16. Vittorio Iannuzzo, 17. Glen Allerton

 

WK-stand (na 12 van 14 ronden): 1. Tom Sykes – Kawasaki Racing Team, 361 ptn; 2. Eugene Laverty – Aprilia Racing, 338 ptn; 3. Sylvain Guintoli – Aprilia Racing, 337 ptn; 4. Marco Melandri – GoldBet BMW Motorrad, 319 ptn; 5. Chaz Davies – GoldBet BMW Motorrad, 259 ptn; 6. Loris Baz – Kawasaki Racing Team, 180 ptn; 7. Michel Fabrizio – Pata Honda, 177 ptn; 8. Jonathan Rea – Pata Honda, 176 ptn; 9. Davide Giugliano – Althea Aprilia, 169 ptn; 10. Jules Cluzel – Fixi Crescent Suzuki, 160 ptn;

 

Foto's: World Superbike Press