Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Wereldpremière Salon Brussel: Triumph Tiger Sport
Jef De Busser | 10 jan 2013

Triumph pakt op het Brusselse motorsalon met een heuse wereldprimeur uit: de nieuwe Tiger Sport. Volgens Triumph is die nieuwe naam van deze middenklasse Tiger gerechtvaardigd door de allesomvattende upgrade die het deze motorfiets gaf.

 

Triumph claimt dat de Tiger Sport een echte allround motorfiets is die zowel voor woon/werkverkeer als het betere toerwerk inzetbaar is.  Met de Tiger Sport wil Triumph zich op de kernwaarden van het motorrijden focussen.  Daarom kreeg de Tiger Sport een sterker blok dan z’n voorganger (de Tiger 1050), stuurt hij strakker en is z’n rijhouding geschikt voor alle soorten ondergrond.  Door de nodige upgrades is de Tiger sport ook praktischer en comfortabeler.

 

Wat er nieuw is aan de Triumph Sport:

 

Motor

 

Triumph nam het inlaattraject van het 1050cc driecilinder blok onder handen. Bovendien kreeg de driepitter ook een nieuwe uitlaat. Dat resulteerde in een vermogenstoename van 10 pk. Dat betekent concreet dat de Tiger Sport er nu 125 pk uitperst. Bovendien groeide het koppel aan tot 104 Nm

 

Triumph focuste ook op het injectiesysteem waardoor het 1050cc blok zuiniger werd. De constructeur claimt dat de autonomie daardoor met 7% is toegenomen.

 

Rijwielgedeelte

 

Triumph wijzigde de balhoofdhoek van de Tiger Sport. Die werd zo een halve graad steiler wat in preciezer sturen, meer feedback en een verbeterde stabiliteit moet resulteren. Daarnaast nam het ook het veringssysteem onder handen.  Achteraan heeft de Tiger Sport een enkelzijdige swingarm. Die keuze werd gemaakt met het oog op het installeren van grotere koffers en een nieuwe uitlaat. De Tiger Sport staat op gegoten lichtmetaal velgen waarop de nieuwste Pirelli Angel GT banden zijn gemonteerd.

 

Elektronica

 

De Tiger Sport is standaard voorzien van ABS. Triumph monteert z’n meest moderne ABS-systeem op de Tiger Sport. Dat systeem is met een nieuwe modulator uitgerust waardoor het preciezer afgesteld kan worden. Bovendien is het ABS-systeem ook uitschakelbaar.  Dat uitschakelen gebeurt via de nieuwe kubusvormige schakelaar die aan de linker stuurzijde werd gemonteerd. Zodoende hoeft de hand niet van het stuur gehaald te worden.

 

Ergonomie

 

De moderne hoogpoters zijn niet voor iedereen even toegankelijk. Een probleem dat Triumph herkende en vervolgens aanpakte door het zadel 5 cm lager te maken. Bovendien werd het zadel vooraan ook nog eens smaller. Doordat het zadel langer werd is er ook meer plaats voor langere motorrijders. Verder staat het stuur lager en dichter bij de rijder geplaatst. Dat werd gedaan om het sportievere karakter van de Tiger Sport beter tot z’n recht te laten komen. Het nieuwe windscherm moet de berijder beter tegen de elementen beschermen.  Triumph verlaagde tot slot ook de duozit.  Daardoor zit de passagier volledig achter de berijder waardoor hij beter tegen de wind beschermd wordt.  De verbeterde passagiershandvatten behoren tot de standaard uitrusting. 



Nieuw uiterlijk

 

Onder het motto ‘het oog wil ook wat’ gaf Triumph de Tiger Sport een nieuwe achterpartij, zijpanelen en windscherm. De Tiger Sport oogt daardoor slanker en sportiever dan z’n voorganger.  De voorpartij wordt nu gekenmerkt De Tiger Sport kreeg ook een nieuwe carterbeschermer. De Tiger Sport is leverbaar in twee kleurstellingen: Crystal White en Diablo Red. 

 


(Tekst: Jef De Busser / Foto's: Triumph)