Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Wegrace transfermarkt 2014: Waarheen voor Nicky Hayden?
Bart Jacobs | 29 aug 2013

Dit weekend belooft druk te worden op de transfermarkt. Zowel in Silverstone (MotoGP) als op de Nürburgring wordt er geraced en dat betekent dat managers en zaakwaarnemers overuren zullen moeten draaien.

 

MotoGP

De zitjes van de twaalf prototypes die de MotoGP-grid ook volgend jaar zal tellen, zijn bijna allemaal bezet. Bij Repsol Honda heeft men nog minstens een jaar stabiliteit met Marc Marquez en Danny Pedrosa.  En ook sattellietrijders Stefan Bradl (LCR Honda) en Alvaro Bautista (Fun and Go Gresini Honda) tekenden voor een jaar bij.

 

Bij aartsrivaal Yamaha zijn ook alle zitjes voor 2014 bezet.  Jorge Lorenzo en Valentino Rossi blijven op post in het Yamaha Factory Racing-fabrieksteam.  Pol Espargaro krijgt een plaatsje naast Bradley Smith bij het Monster Energy Tech3 Yamaha-team van Hervé Poncharal.

 

Dat brengt ons bij Ducati waar Nicky Hayden zal moeten wijken voor Cal Crutchlow. Andrea Dovizioso blijft aan boord. Ducati’s satellietteam, Pramac Racing zou mogelijk helemaal Italiaans kunnen kleuren in 2014. Het is een publiek geheim dat het team helemaal niet tevreden is over de samenwerking met Ben Spies. Dat de Texaan vorige week Andrea Iannone’s manager Carlo Pernat in een tweet nog beschuldigde van cocaïnegebruik helpt al helemaal niet. De kans lijkt dus met de dag groter te worden dat Alex De Angelis volgend jaar de plaats van Spies inneemt.

 

Klanten-teams

En dan is er nog die andere Amerikaan, Nicky Hayden. Hayden werd door het  Ducati-fabrieksteam bedankt voor z’n diensten maar kreeg tegelijkertijd een aanbod om volgend jaar in het Alstare Ducati-team in het WK Superbike aan de slag te gaan. Daar had Hayden blijkbaar maar weinig trek in. De beperkte competitiviteit van de Panigale in het WK Superbike, is daar allicht niet vreemd aan.  Maar Hayden zou liefst nog (minimum) een jaar in de MotoGP blijven.  De ex-wereldkampioen heeft momenteel twee aanbiedingen op tafel liggen.  Hij kan bij NGM Forward Racing aan de slag op een ‘klantenversie’ van de Yamaha M1 of hij kan bij LCR Honda een klantenversie van de Honda RCV bemannen. In dat laatste geval zou Hayden wel z’n ex-werkgever American Honda  - waarvoor hij tussen 1999 en 2002 uitkwam in het AMA Superbike-kampioenschap - over de streep moeten trekken. Want de deal zou staan of vallen met de inbreng van de Amerikaanse Honda-importeur.

 

Kiest Hayden voor de optie 'NGM Forward Racing' dan zal 'good old' Colin Edwards allicht plaats moeten ruilen voor hem.  Ook Aleix Espargaro - de oudere broer van Pol - wordt genoemd als rijder bij NGM Forward Racing. Of Espargaro net als z'n jongere broer op de steun van Yamaha kan rekenen is niet duidelijk. Gaat Espargaro weg dan stijgen de kansen op een verlengd verblijf van Randy De Puniet bij het Power Electronics Aspar-team. Dat team zou als officieel Aprilia-team gaan fungeren. De veranderingen in reglementen - de klantenversies en de CRT-motoren worden vanaf 2014 van gemeenschappelijke Magneti Marelli-elektronica voorzien - zou echter in hun nadeel kunnen spelen. 

 

Inmiddels zijn twee andere rijders zeker van een klantenversie van de Honda RCV. Het Cardion AB-team kocht een exemplaar voor Karel Abraham. Scott Redding zal de motorfiets inzetten als tweede rijder in het team van Fausto Gresini (Fun and Go Honda).  

 

Moto2


De overstap van Scott Redding naar de MotoGP betekende dat Marc VDS Racing op zoek moest naar een tweede rijder naast Mika Kallio om hun Kalex Moto2-machine te bemannen. Anders dan vele ander Moto2-teams heeft het team uit Charleroi de nodige financiële armslag om een topper aan te werven. Die topper werd gevonden in de persoon van Esteve ‘Tito’ Rabat. De Spanjaard verlaat na dit seizoen dus het HP40 Tuenti-team van oud-wereldkampioen Sito Pons. Pons kan meteen op zoek naar nieuw rijdend personeel want ook Pol Espargaro zal volgend jaar geen deel meer uitmaken van het team.

 

Een van de nieuwkomers in het Moto2-kampioenschap zou weleens Sam Lowes kunnen zijn. De huidige leider in het WK Supersport steekt z’n ambities voor een overstap naar de Moto2 niet onder stoelen of banken. Tech3-baas Hervé Poncharal toonde zich alvast geïnteresseerd in de diensten van de Brit. De vraag is echter of Lowes wel trek heeft in een avontuur op een motorfiets – de Tech3 Mistral 610 – die tot nu toe weinig gepresteerd heeft in het WK Moto2.  Wordt ongetwijfeld vervolgd…

 

 

Foto's: Image Globe/AFP