Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Was het nu '80, '90 of ....?: Honda Pacific Coast
Bart Jacobs | 23 mrt 2012

In 1989 introduceerde Honda een nieuw soort motorfiets op de Amerikaanse markt, de Pacific Coast. Wie de Pacific Coast voor het eerst zag associeerde de motorfiets meteen met ‘familieleden’ zoals de Gold Wing en de Honda CBR1000F met een beetje scooter erbij.

 

Het is een bijzondere motorfiets, de Pacific Coast, zeker voor de tijd waarin hij geïntroduceerd werd. Hebben fabrikanten van motorfietsen vandaag de dag de mond vol van ‘urban mobility’ dan bracht ‘Big Red’ het eind jaren ’80 al in de praktijk.

De Pacific Coast is dan ook wel een beetje een motorfiets voor niet-motorrijders of beginnende motorrijders. Z’n volledig aangeklede carrosserie doet zelfs meer aan een scooter dan een motorfiets denken. In feite kon je zelfs met een lange regenjas aan, met een gerust hart op de Pacific Coast stappen. Alle mechanische onderdelen waren afgedekt en dus kon de jas nergens indraaien.

De achterzijde waar knipperlichten, remlicht en mistlicht tot een geheel zijn verwerkt doet wat aan die van de toenmalige Honda-scooters denken. Ook erg ‘scooterachtig’ was het omhoog klappend kofferdeksel achteraan. Onder dat deksel vond je twee zijkoffers.  Het was typisch voor de Pacific Coast waar zowat alles onder een laag kunststof was weggestopt.  Het overvloedig gebruik van kunststof maakte ook dat de Pacific Coast makkelijk te reinigen was.

Dat makkelijk reinigen kaderde volledig in de gebruiksvriendelijkheid die de Pacific Coast zo hoog in het vaandel voerde. De hydraulische koppeling, de cardanas, de zelfstellende kleppen en de spanners voor de primaire transmissie het moest het leven van de Pacific Coast-rijder aanzienlijk vergemakkelijken.

Dat bleek ook uit de brede stroomlijn die veel bescherming bood. De knipperlichten waren in de achteruitkijkspiegels verwerkt. Ook het stuur oogde apart en deed door de kunststof behuizing aan dat van de Honda-scooters denken. Maar misschien was het toch vooral gericht om automobilisten een beetje op hun gemak te stellen in de ‘cockpit’ van de Pacific Coast.

Over het rijgemak hadden testrijders in die dagen geen klagen. De Pacific Coast toonde zich uiterst handelbaar.  Maar dat zal ook wel de bedoeling geweest zijn van een motorfiets die vooral op woon-werkverkeer gericht was. Alleen het ‘kloofje’ tussen de eerste en tweede versnelling baarde de testrijders wat zorgen.  De quasi integrale bekleding van de Pacific Coast speelde ook in z’n nadeel bij felle zijwind. Dan ving je dermate veel wind dat je weleens van je rijlijn kon afwijken.

Het blok dat de Pacific Coast aandreef was echter niet voor deze motor zelf ontworpen. De 45° V-twin fungeerde ook als krachtbron in de populaire Shadow  custom. In de Benelux werd de Pacific Coast nooit officieel geïmporteerd. Maar dankzij de toen welig tierende ‘grijze import’ vonden toch wel wat Pacific Coasts de weg naar de Lage Landen.  Hier werd hij eerder als lichte toerbuffel dan als ‘pendelfiets’ ingezet. Al was hij voor die rol misschien niet de meest geschikte motorfiets vanwege z’n relatief kleine tankinhoud van 16 liter.

Meer dan twintig jaar na z’n introductie is de Pacific Coast nog courant aanwezig op de Belgische tweedehands markt.

Technische gegevens Honda Pacific Coast (1989) Motor: Watergekoelde viertakt tweecilinder in V Cilinderinhoud: 800cc Boring x slag: 79,5 x 80,6 mm Versnellingsbak: vijfbak Maximaal vermogen: 60 pk aan 7.000 opm Maximaal koppel: 68,7 Nm Drooggewicht: 262 kg  Lengte: 2290 mm Prijs (2012): variërend tussen € 1.600 en € 3.500