Gebruikersnaam:

Paswoord:




Registreer

Paswoord vergeten?
Was het nu '80, '90 of ...?: Honda CB1100F
Bart Jacobs | 25 apr 2013

Honda lanceerde voor  modeljaar 2013, de CB1100F in Europa.  Een dijk van een retromotor waarvoor het de inspiratie bij de oorspronkelijke CB1100F vond. Of hoe de geschiedenis zich telkens herhaalt.


Exact dertig jaar geleden introduceerde Honda de CB1100F in Europa. Deze roadster kwam er uit een duidelijke noodzaak om de concurrentie met de Suzuki GSX 1100 E aan te gaan.  Bovendien moest de CB1100F ook een leemte in het eigen modellenaanbod vullen. Wie een toermotor zocht kon zich een Gold Wing aanschaffen, voor sportievelingen was er de CB1100R Superbike. Maar wie een sportieve toermachine zocht moest die tot 1983 bij een andere constructeur gaan zoeken. Tot de CB1100F werd geïntroduceerd.

 

De verwachtingen waren hoog want de CB1100F werd door de motorpers destijds gezien als de opvolger/grote broer van de CB900F. Het motorblok van de CB1100F was gebaseerd op dat van de CB1100R. Die motorfiets was op zijn beurt dan weer een spin-off van de legendarische RCB endurancemachine.

 

Toen de CB1100F in 1983 in Europa geïntroduceerd werd waren de reacties niet eensluidend positief. Testrijders wezen op de sterke prestaties van de machine. De Honda haalde dan ook topsnelheden van boven de 220 km/u. Vreemd genoeg bleek de topsnelheid iets hoger te liggen wanneer de berijder rechtop zat dan wanneer hij voorover gebogen over de tank zat.  Verder werden de afwerking  en het comfort van de machine geprezen.

 

Daartegenover stond echter dat de CB1100F zich aan lage snelheden moeilijk liet sturen. Ook de remmen konden volgens heel wat gebruikers een stuk beter. Nog een pijnpunt was het vrij hoge zadel. Een lang leven was de CB1100F niet beschoren. Na 1984 verdween de motorfiets uit Honda’s modellencatalogus.  Bijna een kwarteeuw later, in 2007, presenteerde Honda echter een stijlconcept van een moderne CB1100F op de Tokyo Motorshow. Het zou uiteindelijk tot 2013 duren vooraleer de gereïncarneerde CB1100F daadwerkelijk op de markt zou komen.

 

 

Opmerkelijk: In Frankrijk ging de CB1100F onder de naam Super Bol d’Or door het leven.  Die naam was een referentie naar een andere legendarische Honda, de CB900F Bol d’Or.

 

 

Technische gegevens Honda CB1100F: Motor: luchtgekoelde viercilinder  viertakt in lijn Cilinderinhoud: 1062cc, Boring x slag: 70 mm x 69 mm, Versnellingsbak: 5 versnellingen, Maximaal vermogen: 110 pk aan 8.500 opm, Maximaal koppel: 88 Nm, Wielbasis: 1.520 mm, Drooggewicht: 243 kg Prijs 2013: tussen 3.500 en 5.000 Euro